Gå til hovedindhold

Aerial Yoga: Den nye, unikke yoga-form

Dame svæver i aerial-yoga hængekøje
Aerial Yoga: Dyrk yoga, mens du svæver i en hængekøje over gulvet. Utroligt, men ikke desto mindre sandt og et af de nyeste og mest populære skud på yoga-stammen.

Aerial-Yoga: Vend tingene lidt på hovedet

aerial-yoga

Rundtomkring i den store, lyse sal står yogierne på hver deres måtte, mens de med begge hænder har et fast greb om det turkisblå klæde, der som en kæmpe trapez hænger ned bag dem fra loftet. Med et lille hop sætter de en efter en af fra gulvet og sætter sig godt til rette i den store hængekøje, hvorefter de med kyndig instruktion fra yogalæreren

Amy strækker begge ben op i luften, vikler det blå klæde to gange rundt om hver ankel, inden de i fuld tillid til hængekøjens bæreevne slipper med hænderne og roligt lader sig falde bagover.

At dyrke yoga, mens man hænger med hovedet nedad, leder umiddelbart mere tankerne hen på artisteri og cirkuskunstner end på yoga, men ikke desto mindre tager Unnata Aerialyoga afsæt i hatha-yoga, som er den mest udbredte yogaform i Vesten. Unnata Aerial-yoga er oprindeligt startet af amerikaneren Michelle Dortinac, der selv i godt 20 år har optrådt professionelt i Cirque du Soleil og desuden undervist i yoga.

Skab balance

Damer hænger med hovedet nedad, mens de dyrker aerial-yoga– Ved at hænge i det her stof og bruge det sammen med din kropsvægt som et hjælperedskab er du i stand til at komme dybere ind i de forskellige yogastillinger og holde dem i længere tid og på den måde blive strakt godt igennem og øge kroppens smidighed og styrke, forklarer Kristina Babette Larsen.

– At yoga også kan være noget med at hænge i de her hængekøjer og faktisk bevæge sig meget frit og blive løftet over jorden, giver yogaen en ny dimension og særligt for dem, som føler sig utrænede, er overvægtige eller af den ene eller anden grund har bevægelsesproblemer, kan aerial-yoga være en øjenåbner. 

Ud over aerial-yoga, kan du også dyrke mange andre former for yoga. Læs hvilke her

Ud over at aerial-yoga altså er med til at øge kroppens smidighed, balance og styrke, har det også en gavnlig effekt på sindet.

– Når du arbejder med at balancere din fysiske krop, så udfordrer du samtidig det center i hjernen, som har med balancen at gøre og får de to hjernehalvdele til at arbejde sammen, og det er med til at styrke din evne til at koncentrere dig og holde fokus, og derved balancerer du også dit sind. Desuden er det velkendt, at når du får vendt hovedet nedad og benene opad og derved holder hjertet lavere end det meste kroppen, så får du friskt blod til hjernen, og det virker beroligende og stilner tankerne.

Det indre legebarn

To kvinder i træningsrum, der dyrker aerial-yoga

At hænge med hovedet nedad, lave kolbøtter i luften og gynge frem og tilbage kan også være med til at vække det indre legebarn.

– Nogle kan selvfølgelig godt føle sig lidt akavede og klodsede, når de hænger der i en underlig stilling, men det er jo netop, når du bliver udfordret og vover at slippe kontrollen, at du for alvor mærker dig selv, og folk går som regel hjem herfra med et stort smil på læben og føler sig virkelig i live, fortæller Kristina Babette Larsen. 

Du kan dyrke yoga flere steder i landet - prøv f-eks. Yoga-factory, Blå Himmel Yoga, eller Frida Hallqvist Yoga.

Læs mere om