Gå til hovedindhold

Morgengymnastik der gør dig klar til en ny dag

Kvinde laver morgengymnastik
Føler du dig også indimellem stiv og træt om morgenen efter at have ligget hele natten i din dejlige seng? Så prøv disse øvelser som en morgengymnastik, som fysioterapeut Hanna Tómasdóttir har sammensat. De får dig frisk ud af fjerene om morgenen.

4 gode øvelser du kan lave som morgengymnastik

Hverken vores led eller muskler bliver brugt eller bevæget natten igennem, og vi skal derfor have fokus på mobilitet. Vi skal have sat gang i vores cirkulation, fordi den øgede cirkulation betyder, at alle strukturer får tilført ny næring og energi. Kickstart dagen på den mest optimale måde allerede i soveværelset, og mød hverdagens udfordringer med fornyet energi. Lav øvelserne hver dag i en uge – og oplev forskellen.
 

1 Start med bækkenløft. Det styrker din lænd, dine balder og musklerne på lårets bagside og er samtidig en rigtig god venepumpeøvelse.

 
Lig på ryggen med begge arme ud til siden, håndfladerne vender opad, og begge knæ er bøjede med fødderne i madrassen/gulvet. 
Tag en dyb indånding helt ned i maven, samtidig med at du løfter bækkenet op, indtil du kun har kontakt med skuldrene og den øverste del af ryggen. 
Sænk bækkenet ned til underlaget, samtidig med at du puster ud. Gentag øvelsen 10 gange.

 

2 En skøn øvelse, der øger cirkulationen i hovedbunden og masserer dine spændinger væk. Du kan vælge at blive liggende i sengen eller sidde op, imens du laver øvelsen. 

 
Spred fingrene og placér dem i hovedbunden på begge sider af hovedet. 
Tryk let ned med alle fem fingre på hver hånd og lav små cirkelbevægelser med fingrene. 
Flyt gerne fingrene lidt og giv dig selv massage over så stort et område af hovedbunden, som du føler, du har behov for.
Brug et-to minutter på denne øvelse.

 

3 Denne øvelse kan give en følelse af et let ansigtsløft. Du kan blive liggende i sengen eller sidde op, imens du laver øvelsen.

 
Saml begge hænder og alle fingre og placér hænderne med håndfladerne ind mod hagen. 
Tag en dyb indånding, imens du stryger over ansigtet med begge hænder med let tryk mod ansigtet og opad mod panden. 
Pust ud, mens du trækker hænderne fra hinanden, stadig med et let tryk mod ansigtet, når du fører dem langs siden af ansigtet for så at samle dem ved hagen igen.
Gentag øvelsen 10 gange.
 

4 En dejlig øvelse, der forbedrer ryggens mobilitet. Øvelsen kan godt være lidt hård i starten, men bliv ved. De fleste bliver glade for den i længden. Øvelsen laves i stående stilling eller siddende på kanten af sengen.

 
Stå med fødderne i en let bredstående stilling.
Tag begge arme op over hovedet og læn dig så meget over til den ene side som muligt. 
Hold stillingen i op til 30 sekunder, start med mindre, hvis det er for hårdt.
Ret dig op igen for så at skifte til modsat side.
Gentag to gange til hver side.

Efter din morgengymnastik kan du også gode øvelser til en flad mave