Gå til hovedindhold

4 fordele ved at træne sammen

4 fordele ved at træne sammen. Tre kvinder løber sammen ved sø.
Alene er ikke altid stærkest, når det kommer til træning – specielt ikke når man har svært ved at finde tiden. Mød naboerne Anna, Maria og Elli, der har fundet en løsning ved at træne sammen.

Vi fandt træningslysten - sammen 

36-årige Anna von Koch bor med sin mand, to børn og to bonusbørn, og hverdagen går over stok og sten. Fuldtidsarbejde, hentning og aflevering i skole, kvalitetstid med familie og venner samt fritidsaktiviteter – det kan være svært at nå det hele. Men efter at Anna er begyndt at træne to gange om ugen med naboerne Maria og Elli, er det lykkedes hende at holde gang i løberiet længere end nogensinde tidligere. 
 
– Det begyndte med, at jeg tog fat i Elli, og siden hev hun fat i Maria. De havde brug for hjælp til at komme i gang, og jeg havde brug for hjælp til at fortsætte, forklarer Anna. 
 
Måske er det netop derfor, at det er gået så godt med venindetræningen, tænker hun. Fordi der er tale om tre personer med forskellige egenskaber og styrker, som komplementerer hinanden. Anna starter, Maria holder ved, og Elli står for træningsskema og struktur. Maria tror også, at det handler om det faktum, at kvinderne ikke var nære veninder, da de startede.
 
 

Vi kendte ikke hinanden i forvejen

– Anna og jeg kendte slet ikke hinanden. Vi har lært hinanden at kende gennem løbet, og det tror jeg hjælper. Det er nemmere at springe fra, hvis man har aftalt noget med sin søster eller veninde, siger hun. 
 
Træningsforløbet har også hjulpet. De startede med lette intervaller, hvor de skiftede imellem to minutters løb og to minutters gang. I dag, et halvt år efter, løber Maria en halv time i et stræk uden problemer.
 
– Der er virkelig sket noget. Jeg har så meget mere energi, siger hun. Men det er ikke bare konditionen, der er blevet bedre. Kvinderne har også fundet en træningsglæde, som de ikke havde tidligere. 
 
– Før kunne jeg ikke forstå folk, der talte om, at det var skønt at træne, og at de længtes efter at komme ud og løbe. Men nu forstår jeg den der trang. Nu løber jeg ovenikøbet også alene – fordi jeg føler, at jeg virkelig har lyst, siger Maria. 
 

Læs også: Tag dig sammen til at træne

4 fordele ved at træne sammen

1. Man trækker hinanden op
Det er sværere at ignorere træningen, hvis man har besluttet sig for at mødes med nogen, og det er godt at have nogen, der pepper en lidt op, når motivationen daler, og man helst vil blive hjemme.
 
2. Man bliver modigere
Man tør mere, når man er flere. Måske ville man aldrig have prøvet yoga eller den der danseundervisning alene. Desuden tør man tit løfte lidt tungere vægte og gå lidt mere til den når man er to.
 
3. Du har tid til at socialisere
Livet går i ét, og man synes, at det er svært at nå alt i løbet af ugen. Slå to fluer med et smæk og vær sammen med veninderne gennem træning. Om ikke andet er det hyggeligt.
 
4. Det er praktisk
Når man styrketræner, er det altid godt at være to. Så har man nogen, der kan skubbe og heppe og tage imod vægtene for en. Desuden lærer man en masse af hinanden. Man lærer nye øvelser, så man kan udvide sit eget repertoire.
 
Kilde: Sofia Åhman, træningsekspert

 

Læs mere om