Gå til hovedindhold

Minus 20 kilo med Sense: Det har været så nemt

Minus 20 kilo på 5 måneder med Sense

Susie har prøvet mange kure, men der var aldrig noget, der virkede på den lange bane. Med Sense fandt hun vejen til varigt vægttab og har smidt 20 kilo – let og hurtigt.

Sense: Susie vejede sig. Hun vidste godt, hun havde taget på, men hun var ikke forberedt på chokket. 100,8 kilo. Susie begyndte at græde.

– Nu står vægten på 100 kilo, sagde hun til sin mand.

– Så må du bare tage dig sammen, svarede han.

Han har et utal af gange været vidne til, hvordan Susie hoppede på den ene slankefidus efter den anden, blot for at spise uhæmmet igen kort tid efter.

39-årige Susie Melgaard Jensen fra Svendborg har altid været overvægtig, og hun har forsøgt sig med alverdens slankekure, slankepiller og -plaster.

Slank med Sense: Marlene har tabt sig 41 kg

– Jeg tabte mig 10 kilo og tog det hele på igen. Jeg havde elevatorvægt, så jeg vejede altid mellem 75 og 90 kilo, fortæller Susie, der er 170 cm høj.

Hun er uddannet slagter, et hårdt arbejde, hvor hun forbrændte en masse kalorier i løbet af dagen. Men hun spiste også meget.

– Jeg var overspiser. Hvis jeg havde to plader chokolade, så spiste jeg dem. Til aftensmad spiste jeg tre portioner, mere når jeg var alene, fortæller hun.

I Uge og Hjemme får du 10 sider om Sense:

  • En guide til Sense

  • Gode råd fra Louisa Lange, Sense-konsulent i Assens og Glamsbjerg

  • 14 festlige Sense-opskrifter, både forretter, hovedretter og dessert

  • Der er i Ude og Hjemme nr. 36, der er i handlen fra onsdag den 6. september 2017.

Suzy tabte 40 kilo og opfandt slankekuren Sense

For to år siden tog hun springet, forlod slagterbranchen og blev dagplejer.

– På ingen tid tog jeg 10 kilo på, fortæller hun.

Mens vægten steg, lod hun stå til. Motivationen til at gøre noget ved det var der ikke. Hun gik til læge og overvejede en diætist, men det var nytteløst, når hun ikke kunne finde motivationen.

– Men da vægten ramte de 100 kilo efter jul, var jeg klar. Det kunne jeg bare mærke, fortæller Susie.

– Jeg vil være et godt forbillede for mine børn. Når vi var ude at handle, gemte jeg noget sødt i kurven, og selv om jeg ikke spiste Nutella foran dem, så kunne de jo godt se, når bøtten var tom, ”Nu har mor været der igen”, sagde de.

Slank med Sense: Louise og Diana taber sig sammen

Fik øjnene op for Sense

   En veninde tog Susie med til et foredrag med Suzy Wengel, kvinden bag Sense.

– Det gav så meget mening, fortæller Susie, som samme aften så guidevideoen om grundprincipperne i Sense.

Dagen efter gik hun i gang.

Hun var nødt til at holde sig fra sukker i starten. Hun spiste i stedet for lidt mørk chokolade eller drak Pepsi Max. De første fire dage havde hun hovedpine, som hun klarede med en kop bouillon. Derefter gik det gnidningsfrit.

– Det var lige til. Og jeg var ikke sulten hele tiden – det var jeg heller ikke før, for der spiste jeg hele tiden, men nu spiser jeg tre måltider, og jeg bliver ikke sulten eller lækkersulten. Men det er grænseoverskridende at skulle spise alt det fedt, forklarer hun.

Principperne i Sense er enkle: En-to håndfulde grønt, en håndfuld kød, en håndfuld stivelse i form af brød, kartofler, pasta eller ris og én-tre spiseskefulde fedt; sovs, olie, bacon, mandler eller hvad man har lyst til. Hele familien kan være med, for det er helt almindelig mad.

– Sense er så nemt. Jeg må jo spise alt, bare det er delt op i håndfulde. Før spiste jeg kylling og salat, hvis jeg skulle tabe mig, og var sulten kort tid efter. Nu spiser jeg et rigtigt måltid. Jeg har ikke brug for eller lyst til at spise en plade chokolade. Jeg får jo flæskesteg og brun sovs. Jeg har altid været vild med sovs, siger Susie, som får hjælp og støtte i et fællesskab med tre veninder, som også er på Sense.

Susie har også fået øjnene op for de forskellige kager og desserter, som egentlig er almindelig mad i forklædning. Du kan bl.a. lave gulerodsmuffins og chokobønnekage og spise dem som et måltid.

– Pandekager lavet med søde kartofler med rabarberkompot og flødeskum. Jeg spiser det til morgenmad, men det ligner jo dessert, siger hun.

Ikke flere smerter

De grøntsager, hun tidligere ikke lagde mærke til i supermarkedet, har pludselig fundet vej til køkkenet.

– Rabarber har jeg aldrig brugt før, men de tæller som en grøntsag. Squash, søde kartofler, glaskål, spidskål. Alle slags kål. Jeg bruger meget blomkål – og gulerødder i kødet, f.eks. i frikadeller, fortæller hun.

    Som vægttabet skred frem, har Susie fået det bedre med sig selv, hun har mere energi, og endelig er hun fri for at spise de otte daglige Panodiler, som tog smerten fra slidgigten. De smerter er væk nu, og Susie er begyndt at prioritere motion. Hun løber, cykler eller går en time hver dag.

– Jeg kunne dårligt få luft, bare jeg skulle binde mit snørebånd. Sidste år løb jeg en halvmaraton på tre timer, jeg gik jo nærmest. Den tid regner jeg stærkt med at forbedre i år, siger hun.

Nu er der gået et halvt år, og Sense er blevet hendes nye livsstil.

6 lækre opskrifter til 2 hele dage med Sense

– Der har ikke været noget svært i det. Jeg ved ikke, om der kommer et eller andet, så jeg falder tilbage, men jeg kan sagtens falde i en lørdag aften, hvor jeg er ude og hygger mig. Så står jeg op næste morgen, løber og følger Sense igen, siger hun.

Susie er gået fra størrelse 48 i tøj til størrelse 42. Hun har tabt sig 20 cm i taljen.

– Folk kommenterer det hele tiden, men jeg har selv svært ved at se det. Jeg kan ikke følge med i hovedet. Men før var jeg glad, hvis vægten stod på 75 kilo, så der vil jeg gerne ned igen, siger hun.

Men som noget nyt har hun bestemt sig for ikke at lade sig styre af vægten.

– Jeg plejer at veje mig hver morgen og hver aften, men jeg bliver skør i hovedet af det. Nu har jeg lagt vægten over til en veninde. Jeg vil veje mig en gang om måneden, siger hun.