Gå til hovedindhold

Rikke tabte 80 kilo – og gennemførte en maraton!

Rikke Struve vejede 145 kilo, da hun besluttede, at nok var nok. Det blev startskuddet til et imponerede vægttab og en helt ny livsstil.

Rikke tabte 80 kilo – og gennemførte en maraton!

FAKTA

Navn: Rikke Struve

Alder: 48

By: Frederikssund

Job: Coach / Instruktør i psykisk førstehjælp

Vejede: 145 kilo

Nu vejer hun: 65 kilo

 

Rikke Struve vejede 145 kilo, da hun besluttede, at nok var nok. Det blev startskuddet til et imponerede vægttab og en helt ny livsstil.

Det er slet ikke til at forstå, at Rikke Struve engang vejede 145 kilo. Især ikke, når man ser billedet af hendes 80 kilo lettere krop, som i efteråret 2014 er i fuld gang med at gennemføre en maraton!

Men den er god nok! Kvinden, der engang var helt ligeglad med sin vægt, sundhed og folks fordømmende blikke, fik en dag et kæmpe vink med en vognstang og indså, hvad hun egentlig havde at miste. Og så lagde hun både sin kost og sin livsstil helt om!  

Hvad blev vendepunktet for dig?

Det var i 2002, hvor jeg var med min yngste søn til hans 1-årsundersøgelse. Jeg så en pjece fra Vægtkonsulenterne, og det havde egentlig aldrig tiltalt mig. Jeg tog mig ikke af, at folk kiggede efter mig på gaden. Men pludselig slog det mig, at jeg også skulle til at bekymre mig mere om mit eget helbred. For jeg ville jo også gerne være der til at se mine børn vokse op, mine børnebørn osv. Så jeg tog pjecen med hjem og ringede til en af vægtkonsulenterne – og hun kunne bare et eller andet i telefonen, der fik mig motiveret til at gå i gang.

Hvordan greb du så dit vægttab an?

Jeg mødte op hos Vægtkonsulenterne hver eneste uge i 8 måneder og fulgte deres kostråd til punkt og prikke. Og på de 8 måneder tabte jeg mig 30 kilo. Det gik hurtigt i starten, men der var også mange ting, jeg kunne ændre, fordi jeg levede så usundt. Efter 8 måneder kunne jeg dog ikke længere holde ud, at andre skulle bestemme, hvad jeg skulle spise, og jeg synes også, at det var et alt for stort pres at leve med, at man absolut skulle opfylde nye mål og stræbe efter klistermærker hele tiden.

Hvordan tabte du så de sidste 50 kilo?

Jeg prøvede ALT. Du kan ikke nævne den kur, der var moderne på det tidspunkt, som jeg ikke har prøvet. Fit 4 Life, Nupo - you name it! Det gik ikke helt efter planen, men så endte jeg med 80/20-filosofien, hvor man giver sig selv lov til at synde bare nogen gange, og hvor det f.eks. er okay at spise det, der bliver serveret, når man er i byen. Bare man holder sig på måtten de andre dage. Det passer bedre til mit temperament. Og så begyndte jeg at lægge mærke til, hvor meget mad jeg egentlig kom på min tallerken. Selvom det var sundt, var det alligevel for meget, så jeg begyndte i stedet at anrette min mad ude i køkkenet på forhånd.

Hvordan kom løbet ind i din livsstil?

Det kom først i 2008, hvor jeg blev lokket med til nogle kvindeløb på 5 km – bl.a. Feminas. Og så fandt jeg ud af, at det faktisk var noget, jeg synes rigtigt godt om. Men mest pga. hvad det gjorde ved mig mentalt. Man bliver så glad og frisk i hovedet af at løbe. Så jeg løber ikke for at tabe mig. Det er maden, du spiser, som du bliver tyk eller tynd af. Motionen er noget, du dyrker for dit mentale velbefindende. Og det er jo også vigtigt. For mentalt velvære er ligeså vigtigt som kost og motion for din generelle sundhed. Det er også mentalt, at du skal være stærk nok til netop at sige nej til den mad, der gør dig tyk, så det hele hænger sammen.

Der er alligevel langt fra 5 km til en maraton?

Dét er der! Og jeg havde heller aldrig forestillet mig, at det var noget, jeg hverken skulle eller kunne. Men det gik så godt med 5 km-løbene, og jeg blev så bidt af at løbe, så da min søn sagde til mig: ’Mor, nu har du brug for en ekstra udfordring – vi skal deltage i et 10 km-løb!’, så måtte jeg jo tage den udfordring. Og i det løb vandt jeg så helt tilfældigt et startnummer til VM i halvmaraton, så jeg kunne jo ikke ligesom stoppe der, haha. Jeg gennemførte, og inden jeg vidste af det, havde jeg også løbet en hel maraton - HC Andersen-maraton i Odense!

Hvordan har du det i dag i forhold til, da du vejede 145 kilo?

Jeg er meget gladere, men vigtigst af alt meget mere bevidst om mig selv – både kropsbevidst og mentalt bevidst. Det er gået op for mig, at jeg spiste på følelser – dvs. at hver gang, jeg havde det bare lidt skidt, så røg der en masse sukker indenbords. Jeg bruger faktisk betegnelsen ’anonym madmisbruger’ om mig selv. For det var reelt set et misbrug, jeg var ude i. Jeg ved derfor, hvor vigtigt det er at have det godt med sig selv, når man skal tabe sig eller holde vægten. Det er også derfor, at jeg har uddannet mig til coach, så jeg kan hjælpe andre, der står i samme situation som mig.

Hvad er dine bedste tips til andre, der gerne vil tabe sig?

For hvert kilo jeg tabte, lagde jeg 100 kr. til side, som jeg så kunne bruge til selvforkælelse. Det motiverede mig meget. Og for hver tøjstørrelse, jeg gik ned, smed jeg den store størrelse ud. Så havde jeg ligesom heller ikke muligheden for at vende tilbage til den størrelse. Min plan var heller ikke at tabe præcis 80 kilo, men at nå ned på en vægt, hvor jeg havde det godt. Det er mere motiverende end at stræbe efter et tal. Det mål nåede jeg, da jeg havde tabt 60 kilo, og så tog det ene bare det andet, så det blev til 20 kilo mere. Det vigtigste af alt er dog, at man virkelig beslutter sig for at tabe sig. Man skal VILLE det. Ellers kommer man ingen vegne.

Rikke Struve deltager også i Copenhagen Half Marathon den 13. september 2015.