Gå til hovedindhold

South Beach Kuren - Spis dig sund og opnå et vægttab

kvinde har opnået et vægttab
South Beach Kuren er en nem kur i 3 faser. Vægttab kan ses som en bonus, for det handler allermest om at spise sundt.

Spis dig sund og opnå et vægttab som bonus

Du skal hverken undvære fedt, kulhydrater eller dessert. South Beach Kuren lærer dig at spise de gode kulhydrater og sortere de hurtige kulhydrater fra.

South Beach Kuren er opfundet af kardiologen Dr. Arthur Agatston og diætisten Marie Almon. Den fik for år tilbage bragende succes, ikke mindst fordi Hollywoods stjerner tog kuren til sig.

Uanset hvor mange kilo, du taber dig med South Beach Kuren, kan du glæde dig over, at den med garanti fremmer din sundhed. Kurens oprindelige formål var at forebygge hjerte-kar-sygdomme, så sundhed er det primære mål – vægttab er en naturlig følgevirkning.

Du skal ikke veje din mad eller tælle kalorier. Filosofien er, at når du spiser den rigtige mad, så bliver du hurtigere mæt og kommer ikke til at spise for meget.

Mættende måltider

Kuren er opbygget med tre mættende hovedmåltider og mindst to mellemmåltider om dagen. Ved at spise ofte undgår du at overspise, fordi du holder dit blodsukker stabilt.

Maden består af nærende, fiberrige kulhydrater fra grøntsager, frugt, fuldkorn, magre proteinkilder, gode fedtstoffer, der mætter, og magre mælkeprodukter.

Slut med overspisning

Når du spiser den rigtige mad fyldt med fibre, protein, gode og mættende fedtstoffer og magre mælkeprodukter, så er dit blodsukker stabilt. Du mærker din mæthed og kommer ikke til at overspise. Spis langsomt og vent 20 min., før du overvejer at tage en portion mere.

Kuren anbefaler, at du spiser mindst 225 g grønt til frokost og aftensmad – det fylder cirka halvdelen af en almindelig middagstallerken – og mindst 60 g grønt til morgenmad for at opnå optimal mæthed. Se i øvrigt listen for fase 2 med de vejledende portioner.

Kuren har tre faser

Fase 1 er en kickstart på to uger, hvor du skærer de hurtige kulhydrater, sukker og koffein væk.

Fase 2 er kuren, du skal holde, indtil du har tabt de kilo, du ønsker. Her må du også spise lidt dessert.

Fase 3 er den sunde livsstil, vi alle burde føre – og her bliver der selvfølgelig også plads til udskejelser.

Fase 1

Fase 1 varer 14 dage

Fase 1 sætter fart på vægttabet, og du får styr på blodsukkeret, så du får mindre trang til at spise. Brug kun fase 1, hvis du vil tabe dig mere end 5 kilo, eller hvis du har en stærk trang til sukker eller til stivelsesholdige fødevarer.

Det skal du spise

Magert protein, fiberrige bælgfrugter, magre mælkeprodukter, gode fedtstoffer og en masse grøntsager.

Tab 5-6 kilo

Vægttabet i fase 1 afhænger af dit udgangspunkt og dine vaner. Efter de 14 dage i fase 1 skal du videre til fase 2. Husk, fase 1 er ikke langtidsholdbar, men det er fase 2.

Husk 2-3 mellemmåltider

Du SKAL spise 2-3 mellemmåltider om dagen, 1-2 timer efter et hovedmåltid, eller en time før du normalt får lyst til noget sødt.

Kombinér protein med fiberrige grøntsager.

Det må du spise i fase 1

Drikkevarer

Kaffe, te og sukkerfri cola, dog højst 2½ dl pr. dag i alt pga. koffein-indholdet

Mini- og skummetmælk

Sukkerfri sodavand uden koffein

Vand

Grøntsager

Friske, frosne, eller konserverede grøntsager (uden sukker)
Undgå: Ærter, gulerødder, kartofler, søde kartofler, majs, græskar, rødbeder, pastinak og persillerod

Krydderier 


Alle slags sukkerfri krydderier

Kød, fisk og æg

Maks. 10 g fedt pr. 100 g

Alle slags fedtfattigt kød

Alle slags fisk og skaldyr

Fedtfattigt pålæg

Æg

Mejeriprodukter

Maks. 5 dl pr. dag inkl. yoghurt

Alle slags fedtfrie eller fedtfattige oste

Fedtfattig cremefraiche

Fedtfattig sojamælk

Kaffefløde 9 %

Mini-, skummet- og kærnemælk
Skummemælksyoghurt naturel, græsk yoghurt 0,2 %

Nødder

Alle slags tørristede og usaltede nødder, dog højst 30 gram pr. dag

Olier og fedtstoffer

Dressing med lavt sukkerindhold

Majsolie

Margarine

Mayonnaise

Diverse olier

Fase 2

Brød og pasta er tilladt

Fase 2 er renset for dårlige fedtstoffer og bearbejdede kulhydrater, men nu må du spise brød, kornprodukter og pasta hver dag – bare med måde. Vælg altid produkter med fuldkorn. Kig efter nøglehulsmærket.

Pas på mængderne

Genindfør brød og frugt langsomt: 1 portion stivelse og et stykke frugt om dagen den første uge, 2 portioner stivelse og et stykke frugt den anden uge osv., indtil du får tre af hver. 
Se i tabellen, hvor meget du må spise af de forskellige produkter.

Husk mellemmåltiderne

Spis mellemmåltider som i fase 1.

Går vægttabet i stå? Fortvivl ikke: Genlæs listerne, skær evt. ned på portionsstørrelserne og dyrk noget motion. 

Det må du spise i fase 2

Du må fortsat spise alt fra 
fase 1-listen. Og så må du tilføje:

Drikkevarer

Rød- og hvidvin, 1 glas om dagen

Stivelse og fuldkorn

Begynd med én portion om dagen, som anført nedenfor, og trap langsomt op til 3-4 portioner. Vælg produkter med mindst 6 g fiber pr. 100 g.


Fuldkornsbrød: en skive

Grovbolle: 1 lille hjemmebagt uden sukker eller en halv købebolle

Fuldkornspitabrød: et halvt

Rugbrød: en halv skive

Morgenmadsprodukter: 1 dl, f.eks. havregryn, All Bran, Rugfras

Brune ris eller basmati-ris: 55 gram

Fuldkornspasta: 60 gram

Søde kartofler: en lille

Frugt

Start med et stykke frugt om dagen og trap evt. op til højst 
300 gram pr. dag

Grøntsager

Friske, frosne eller konserverede grøntsager (uden sukker) 
Undgå: Kartofler, majs og rødbeder

Højst 115 gram ærter og 115 gram gulerødder pr. dag

Kød, fisk og æg

Pølser med max 3 % fedt. 
Spis det kun af og til

Mejeriprodukter

3,5-5 dl pr. dag plus 125 ml yoghurt

Olier og fedtstoffer

Dressing med lavt sukkerindhold

Margarine

Mayonnaise

Diverse olier

Søde sager

Mørk chokolade: 30 gram ved særlige lejligheder

Det sker der i fase 3

Tillykke! Du har nu nået en sund vægt og kan gå videre til vedligeholdelsesfasen.

Når du kommer til fase 3, styrer du naturligt mod grøntsagsafdelingen i supermarkedet. Du vælger automatisk fuldkorn og spiser en masse fisk og fedtfattigt kød. Du har ikke brug for flere retningslinjer; du er i stand til at navigere i alle fødevarer og spise med måde  – og derfor får du heller ikke en liste over fødevarer til fase 3.

South Beach Kuren 2.0

Bogen ”South Beach Kuren 2.0” er udgivet i 2008 og er desværre udsolgt fra forlaget, men du kan nemt købe bogen på saxo.dk.

Få mere om South Beach Kuren i Ude og Hjemme

Du kan også læse mere om South Beach Kuren og finde opskrifter til kuren i denne uges Ude og Hjemme. Bladet er på gaden i dag onsdag den 3. maj 2017.

Læs mere om