Gå til hovedindhold

5 tricks der booster din forbrænding

Æg, nødder og grapefrugt på bord
Vi giver dig her 5 tricks til, hvordan du ved at ændre lidt på kosten og dine vaner i hverdagen kan speede dit stofskifte op og komme de ekstra kilo til livs.

5 tricks til at booste din forbrænding

Vi giver dig her 5 tricks til, hvordan du ved at ændre lidt på kosten og dine vaner i hverdagen kan speede dit stofskifte op og komme de ekstra kilo til livs.

1. Undlad at sulte dig

Undgå at sulte dig selv eller springe et måltid over. Din krop vil nemlig gå i alarmberedskab og forsøge at »spare« på energien ved at sætte forbrændingen i et lavere gear og begynde at opbygge mere fedt for at passe på sig selv.

Læs også: Skyhøj forbrændning på kort tid. 

2 . Dyrk styrketræning

Styrketræning er en fantastisk måde at få gang i stofskiftet på. Det skyldes, at muskler forbrænder mere energi end fedtvæv, og større muskler betyder derfor højere forbrænding og dermed øget stofskifte - selv i hvile.

3. Spis mad med brændstof

Fisk, magre mælkeprodukter, kylling, kalkun, bønner, spirer og linser har det til fælles, at de indeholder masser af proteiner, som spiller en stor rolle for forbrændingen. Det er nemlig »dyrt« for kroppen at udnytte proteinerne, da det kræver mere energi at nedbryde protein end andre fødevarer. Så hvis du for alvor vil sætte skub i din forbrænding, bør du skrue op for proteinerne, så dine måltider består af mindst 1/5 protein.

4. Sunde c-vitaminer

Særligt C-vitaminer hjælper kroppen til at forbrænde fedt, og 75 mg dagligt skulle være tilstrækkeligt. Det skyldes, at bl.a. citrusfrugter indeholder såkaldte fytokemikalier, der reducerer kroppens niveau af insulin og tvinger den til at forbrænde kalorier.

C-vitaminer finder du masser af i bl.a. solbær, rød peber, kiwi, broccoli, jordbær, appelsin, citron, melon og hindbær.

Læs også: Så langt skal du gå for at forbrænde. 

5. Slap af

Når du er stresset øges niveauet af stresshormoner i kroppen. Disse hormoner får din krop til at spare på forbrændingen ved at sænke stofskiftet. Derfor, hvis du føler dig stresset, bør du prioritere en god nats søvn og pauser i løbet af dagen. En fantastisk metode til at komme ned i gear er desuden yoga eller meditation.

Læs mere om