Gå til hovedindhold

4 grønne sundhedsbomber

Grønne grøntsager på bord
Grønt er ikke kun godt for øjnene – det gavner også kroppen og helbredet. Her får du 4 gode grunde til at sætte mere af det grønne på menuen.

Grønkål

Grønkål

De grove, krøllede blade er en fænomenal kilde til vitaminer og andre gode sager, der styrker immunforsvaret. Udover de kræfthæmmende og afgiftende glucosinolater indeholder grønkål flavonoider, der styrker blodkredsløbet og stimulerer immunforsvaret og plantesteroler, som holder kolesterolniveauet nede. Hertil kommer B- og C-vitamin samt K-vitamin, der booster blodets evne til at størkne og får sår til at hele.

Der er også masser af mineraler som jern og zink i grønkål, og planten menes at have hormonregulerende egenskaber, som bidrager til at forebygge brystkræft og kræft i æggestokkene.

Grønne pandekager

Rå grønkål smager lækkert, hvis du hakker det helt fint og serverer det med valnødder, granatæblekerner og en olie-eddiekedressing, men det kan være en krasbørstig omgang for maven med rå kål. Prøv at dampe eller svitse kålen let, dryp citronsaft over og server den som tilbehør til kød eller fisk.

Det får du: Vitaminer (B2, B3, B6, C, E og K), betakaroten, folat, kalcium, jern, magnesium, zin, flavonoider, glucosinolater og kostfibre.

Rosenkål

Rosenkål på spækbræt

De små kål er en af de bedste kilder til glucosinolat, som hjælper kroppen med at danne kræftforebyggende enzymer. De har et højt indhold af C-vitamin og folat, som hjælper kroppen med at genopbygge og helbrede sig selv. Derudover indeholder rosenkål masser af kostfibre, der holder maven og fordøjelsen i gang, og som holder kolesterolniveauet nede. 

Spis grønne grøntsager

Mange har et halvtraumatisk forhold til rosenkål, som vores bedstemødre desværre havde det med at koge alt for længe, så de blev bitre og smattede. Men hvis du skærer et kryds i bunden af kålen og koger dem i ganske få minutter, bliver de lækre. Du kan også pille dem fra hinanden og svitse bladene i lidt olie og komme hvidløg og mandler ved. 

Det får du: Vitaminer (B2, B5, B6 og C), folat, betakaroten, kalium, glucosinolat og kostfibre.

Brøndkarse

Brøndkarse i bundt

Den grønne plante med den friske, ærteagtige smag bugner af gode egenskaber: Den indeholder glucosinolat, som fremmer aktiviteten i kræftforebyggende enzymer. Den indeholder også masser af antioxidanter, som hjælper kroppen med at opbygge og styrke immunforsvaret, mens B6-vitamin, der stimulerer de hvide blodlegemer, går til angreb på affaldsstofferne i kroppen. Brøndkarse indeholder masser af jern – meget mere end f.eks. spinat – og er en fortrinlig kilde til mangan. Begge hjælper kroppen til at modstå infektioner.

Grønne ærter: Sundere end du tror

Brøndkarse smager vidunderligt i salat, blendet i suppe eller finthakket i dip. Det kan være svært at finde i butikkerne, men er heldigvis nemt at dyrke i vindueskarmen eller haven. Og jo mere du plukker, desto hurtigere vokser planten.

Det får du: Vitaminer (B3, B6, C, E og K) betakaroten, kalcium, mangan, jern, zink, glucosinolater og kostfibre. 

Grøn te

Grøn te

Grøn te har været elsket i Kina for sine gavnlige egenskaber i over 4.000 år.

Bladene stammer fra samme plante som sort te, men forarbejdes på en anden måde, så flere af de vigtige næringsstoffer bevares. Grøn te er fuld af polyfenoler, som er en række kraftigt virkende antioxidantiske flavonoider, som neutraliserer skadelige frie radikaler og hjælper med at forebygge sygdomme og modarbejder kræftfremkaldende stoffer.

Grøn te er desuden betændelseshæmmende og kan forebygge allergiske tilstande som f.eks. astma. Den menes også at minimere risikoen for hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde, da den bremser hærdningen af blodårerne og sænker blodtryk og kolesterolniveau. Den har også antibakterielle egenskaber, som hjælper med at bekæmpe tandkødssygdomme.

Grøn smoothie

Grøn te skal drikkes stærk, og selv om den indeholder mindre koffein end sort te, har den alligevel opkvikkende egenskaber, så lad være med at drikke den lige inden sengetid. Vælg en Gunpowder, der drikkes som almindelig te, eller prøv Matcha, som både kan drikkes som te eller kommes i smoothies og juicer.

Det får du: C-vitamin og flavonoider.

Kilde: ”Styrk dit immunforsvar” af Charlotte Haigh.

Læs mere om