Gå til hovedindhold

5 gode råd til et sundt vægttab

Vejen til vægttab: Grøntsager og frugt der ligger på en vægt
Få 5 gode råd til vægttab og nye sunde vaner

Tips til et sundt vægttab

Mange af os har prøvet slankekure og har også erfaret, at de sjældent er så effektive, som vi håbede. Og virker de, går vægttabet for langsomt. Hvad skal man så ty til, hvis sommertøjet er krøbet hen over vinteren? Vægttab og vægtvedligehold handler ikke om at spise de rigtige fødevarer, men helt banalt og enkelt om at spise og drikke mindre, end kroppen forbrænder. 
 
En måde at holde styr på tingene er ved at notére alt, hvad du spiser, hvis du har svært ved at styre dit madindtag. Maden, du spiser, skal selvfølgelig være sund, hvis du vil opleve velvære, og hvis du kører kuren i flere uger og ikke skal blive fejlernæret. Og så vej dig en gang om ugen, og notér din vægt i et skema, så du kan glæde dig til at se på tryk, at det går den rigtige vej. (AWR)
 
 
 

5 gode råd

  • Drik mere vand, end du plejer, så du ikke føler dig for tom i maven. Drik også vand før hvert måltid, for så vil du ofte spise mindre og dermed få færre kalorier til måltidet. Nyd masser af kaffe og te – uden sukker naturligvis. 

  • Spis fiberholdig mad – grove grøntsager og bælgfrugter eller fuldkorn til alle måltider. Brug mange krydderier og krydderurter. Munden bliver underholdt, smagsløgene mætte, og maven fyldes. 

  • Anvend kun små tallerkner, så maden syner af mere. Undlad helt søde sager og alkohol. 

  • Sov det antal timer søvn, du har brug for, så du har overskud til at kontrollere din sult. Sult er nemlig din ven lige nu. Hver gang din mave rumler, og hjernen skriger på mad, rasler grammene af dig. Så hold ud, og hold af din ven, hver gang den dukker op. 

  • Bevæg dig mest muligt. (AWR)

Læs også: Er dit vægttab gået i stå?