Gå til hovedindhold

9 gode råd mod irritabel tyktam

Irritabel tyktam: Dame holder sig for maven
Går du rundt med ballonmave, og oplever du ofte, at du har mavekramper? Så kan det være fordi, du lider af irritabel tyktam. Heldigvis kan du gøre noget ved det.

Irritabel tyktam: Hjælp tarmen på gled

Irritabel tyktarm er den mest almindelige mave-tarm-lidelse, der findes. Man kender ikke årsagen og har derfor ingen kur. Lægen stiller diagnosen, når undersøgelser kan udelukke andre sygdomme som kræft, galdesten eller mavesår. Irritabel tyktarm giver symptomer som mavesmerter, luft i maven, diarré og forstoppelse. 70-80 procent af de ramte er kvinder. 

Det kan du selv gøre:

1. Drik rigeligt med vand. Gerne 1½ liter om dagen.

2. Gå på toilettet, når trangen melder sig.

3. Få motion ind i hverdagen. Det forbedrer kroppens evne til at optage og udnytte næringsstoffer.

4. Undgå stress. Planlæg din dag.

Slip af med den oppustede mave 

5. Prioriter din søvn. 

6. Spis altid fornuftig morgenmad. Om morgenen har kroppen brug for energi og noget arbejde med.

7. Undgå sukker. Maven er ikke glad for alt for meget sukker. Ufordøjet sukker kan få maven til at gære.

8. Få frugt og grønt til alle måltider.

9. Giv dig tid til at nyde maden og tygge den godt. 

Har du irritabel tyktam eller er du oppustet? Så skal du måske prøve Low FODMAP diæten

Kilde: overlæge og professor Peter Bytzer, ekspert i mave-tarm-sygdomme, Magasinet Sundhed.