Gå til hovedindhold

Antiinflammatorisk kost - slank dig uden sult

Læge Jerk W. Langer og Louise Bruun antiinflammatorisk kost
Vågn sund og glad op om morgenen, slip af med de overflødige kilo, og forebyg sygdomme. Hvordan? Spis antiinflammatorisk.

Slip af med dine gener med Antiinflammatorisk kost

Smarte pulverkure, skrappe diæter og mystiske fødevarer kan være så trættende og indviklede at holde styr på, at du ikke orker. Så hellere være oppustet, forspist og forsøge at ignorere de overflødige kilo, tænker du måske. 

Men du behøver ikke at affinde dig med det. Det siger Ude og Hjemmes læge Jerk W. Langer og ernæringsterapeut Louise Bruun. Faktisk kan du ifølge de to eksperter på kort tid gennemgå en stor forvandling ved at spise antiinflammatorisk. 

− Kroppens usynlige fjende nr. 1 er skjult inflammation. Hvordan du har det i hverdagen, hvordan din mave fungerer, om du er sulten, træt, overvægtig og i det hele taget bare ikke er på toppen, har forbindelse til én og samme superskurk, nemlig den skjulte inflammation. Modgiften over for al den ravage, som inflammation skaber i kroppen, er antiinflammation. Du skal simpelthen stoppe med at smide brænde på det inflammatoriske bål og i stedet begynde at træffe kloge, antiflammatoriske kostvalg, forklarer Jerk W. Langer. 

Når du kommer i gang med at spise antiinflammatorisk, taber du dig som det første. Og selv om vægttabet ikke syner af så meget til at begynde med, vil det gå støt og roligt − og uden at du føler dig sulten. Du vil hurtigt føle dig bedre tilpas, din fordøjelse vil fungere igen, og du vil ikke længere være forstoppet eller oppustet. Din sukkertrang forsvinder, og du bliver bare gladere, friskere og mere energisk, siger han.

Hvad er Antiinflammatorisk kost?

Antiinflammatorisk mad minder om klassisk middelhavskost − med et helbredende tvist. Du skal spise grøntsager, frugt, krydderier, krydderurter, fisk, nødder, olivenolie og andre gode fedtstoffer. Derudover skal du gå efter langsomt optagelige kulhydrater som bønner, linser og fuldkornsprodukter i stedet for ris og pasta − og kun spise kartofler i begrænsede mængder. Dertil kommer yoghurt og ost og gerne et glas vin til maden. 

Dag for dag vil du opnå større velvære − og det foregår helt uden at tælle kalorier. Det eneste du skal, er at tanke dig selv op med den dejligste mad, der slukker inflammation og kickstarter dit vægttab, din fordøjelse og din energi.

Opskrifterne på de følgende sider er fra bogen "21 helbredende dage med antiin-flammatorisk kost". I bogen fortæller læge Jerk W. Langer og ernæringsterapeut Louise Bruun om de små betændelsestilstande, som inflammation efterlader i din krop. Og de giver dig opskriften på, hvordan du bekæmper inflammation med antiinflammatorisk mad i løbet af en 21-dages-kur. 250 kr. Politikens Forlag. 

Læser tabte 16 kilo uden besvær

− Vi har ikke skrevet bogen som en egentlig slankekur, men mere i håbet om at skabe en bog, der får én til at få det bedre på alle fronter. Mere energi, bedre søvn, mindre stress, flottere hud, super fordøjelse, stabilt blodsukker samt styr på allergi, blodtryk, kolesterol, diabetes og gigt.

− Når man får det bedre, føler overskud og spiser sundere på den antiinflammatoriske måde, taber man sig simpelthen støt og roligt. Det har jeg fået mange tilbagemeldinger om fra læserne. 

− Et godt eksempel er en 54–årig overvægtig kvinde, der for syv år siden blev ramt af en hjerneblødning. Lægen havde påvist type 2-diabetes og forhøjet kolesteroltal, og hun vejede over 100 kilo, altså alt for meget. Hun levede med en tikkende bombe i kroppen.

− Hun kom til mit foredrag og blev motiveret til at spise antiinflammatorisk, som beskrevet i bogen "21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost". Allerede efter en uges tid fik hun det bedre, fordøjelsen kom i orden, vægten begyndte at falde, og hun følte sig bare bedre tilpas. 

− Efter de 21 dage fortsatte hun med at spise efter mine antiinflammatoriske principper, kom i gang med at motionere hver dag og gik til yoga. Støt og roligt fortsatte hun med at tabe sig. Sidst jeg havde kontakt med hende, havde hun tabt 16 kilo, var kommet i rigtig god form, hendes diabetes var næsten væk, og kolesteroltallet var blevet normalt. 

Inflammation slider kroppen

Inflammation er latin og betyder "ilden indeni", og når Jerk W. Langer og Louise Bruun taler om inflammation, mener de en sagte ild, der langsomt slider på kroppen. Det får du bl.a. af dårlige spisevaner, fysisk inaktivitet, kronisk stress, forstyrret søvn, luftforurening, tobaksrøg, tilsætningsstoffer og farvestoffer i mad samt et højt forbrug af medicin og alkohol.

Du er ikke nødvendigvis bevidst om, at noget er galt i kroppen. Du mærker bare symptomer som f.eks. humørsvingninger, dårlig søvn, irriteret hud og smerter i kroppen. 

Vil du spise antiinflammatorisk

I denne uges Ude og Hjemme får du brugbagre tips til antiinflammatorisk kost. Du får også en masse lækre opskrifter og en liste over alt det du skal spise og det du skal holde dig fra.

Læs mere om