Gå til hovedindhold

Drop din slankekur og lev hjertesundt

Drop din slankekur: Fuldkornshjerte
Det er sundere og mere langtidsholdbart at droppe din slankekur og vælge en hjertesund livsstil, siger Lotte Juul Madsen, rådgiver i Hjerteforeningen. Her får du hendes tips.

10 tips du bør bruge i stedet for at gå på slankekur

 
Spis mere fisk
Spis mere fisk og fiskepålæg – mindre kød og kødpålæg.
 
Olie frem for smør
Vælg olivenolie og rapsolie frem for smør, cremefraiche og fløde.
 
Sunde nødder
Snack nødder, kerner, mandler i stedet for slik, kiks og kage. 
 
Nøglehullet 
Køb ind efter nøglehulsmærket.
 
 
Fokus på mæthed
Spis fuldkorn. Rugbrød, groft knækbrød og fuldkornsboller giver langtidsmæthed af mindre mad. Mæthed dulmer den søde tand.  
 
Groft brød
Vælg fuldkornsmærket brød. 
 
Spis masser grøntsager 
Grønt mætter, er spækket med sundhed og indeholder få kalorier. Lad grøntsagen bestemme aftensmaden og giv den god tallerkenplads. ½ tallerken grøntsager hver aften er et godt skridt i den sunde retning.
 
Vælg sunde snacks
Sæt klargjorte grøntsager på skrivebord, sofabord og spisebord og snack løs. 
 
Snyd din hjerne 
Spis på en lille tallerken.
 
Husk vandet
Drik vand til hverdag – vin og sodavand til fest. Søde drikke og spiritus er flydende kalorier, som ikke mætter. (ISJ)