Gå til hovedindhold

Motion: Træn dig til en længere levetid

Motion til hverdag- dame der cykler
Motion og et langt liv hænger sammen, det ved vi og en undersøgelse fra Syddansk Universitet bekræfter i den grad udsagnet. Undersøgelsen viser nemlig, at risikoen for at dø tidligt falder med omkring 30 procent hos danskere der cykler til og fra arbejde.

Motion i hverdagen - cyklen holder dig ung

Gør dig selv en kæmpe tjeneste og tag cyklen, hver gang det er muligt. Ikke blot får du strålende motion og slipper af med et par kilo på sidebenene. Den daglige cykeltur forebygger også diverse livsstilsygdomme, og så påvirker den humøret positivt. Det gælder bare om at komme i gang. Risikoen for at dø tidligt falder omkring 30 procent hos danskere, der cykler til og fra arbejde, viser en undersøgelse af 7.000 personer, ifølge Syddansk Universitet. Cykling forebygger især blodprop, kræft og type 2-diabetes. I gennemsnit cyklede personerne tre timer om ugen, så mere skal der ikke til, før gevinsten er hjemme.

Op på jernhesten 

I storbyerne er det forholdsvis nemt at træde i pedalerne, og cykeltrafikken stiger i Storkøbenhavn, Aarhus og Odense. Men i de mindre byer og i landområderne kan det være sværere, fordi der er blevet længere til skole, uddannelsesinstitution, arbejdsplads og butikker.

Næsten ni ud af 10 danskere har en cykel, men 14 procent cykler aldrig, og 61 procent cykler ikke regelmæssigt, ifølge Ta’ Cyklen Danmark. Hver tredje dansker har slet ikke cyklet den seneste måned. Hører du til dem, gælder det om at få cyklen ud af skuret og opleve køreglæden igen. Cyklen skal bruges, ikke bare stå. Dårligt vejr er der ikke noget af – det handler om den rigtige påklædning. Og husk cykelhjelmen.

Det vigtigste er, at du overhovedet cykler i stedet for at transportere dig passivt i bil, bus eller tog. Når det er sagt, giver det nok mere at få fart på cyklen end at cykle i lang tid. Østerbro-undersøgelsen fulgte 5.106 københavnere i alderen 21-90 år gennem 18 år. De kvinder, der cyklede i almindeligt tempo, levede 2,2 år længere, end dem der cyklede langsomt. De allerhurtigst cyklende kvinder levede dog 3,9 år længere, først og fremmest, fordi de ramtes af færre blodpropper. Vil du optimere cyklingen, er det en fordel, at pulsen stiger, hjertet banker, og du hiver noget efter vejret.

Børn og unge, der cykler til skole, præsterer bedre i skolen. De er bedre til at koncentrere sig og har en god kondition. Undersøgelser viser, at når man har god kondition som ung, får man i højere grad det job, man gerne vil have. Det har altså betydning for, hvordan man klarer sig senere i livet.

Ja den er god nok! Husarbejde er også motion

9 sikre cykelråd

  • Foretag dig ikke andet end at cykle. Ikke noget med at høre musik, tale i telefon eller tjekke Facebook imens. Koncentrer dig om den omgivende trafik.

  • Pas på farten. Cykler kører hurtigere i dag, er mere raceragtige og har flere gear. Men den øvrige trafik, veje og cykelstier er ikke nødvendigvis egnet til den høje fart.

  • Overhold færdselsreglerne. Vis tydeligt af med hånden, vent for rødt og kør ikke i den modsatte side af vejen, på fortovet eller i fodgængerovergangen.

  • Hold tilbage som cyklist, selv om du i princippet har forkørselsret. Pas især på bilernes højresving. Nogle af de berygtede svingulykker kan undgås, hvis du som cyklist holder tilbage i stedet for konsekvent at holde på din ret.

  • Lys og reflekser skal være er i orden. Manglende lys på cyklen er en medvirkende faktor til flere dødsulykker, når cyklisten køres ned bagfra.

  • Se dig for og giv ordentligt tegn, når du svinger. Det er livsfarligt, når en cyklist pludselig drejer til venstre ud foran en bagfrakommende bil.

  • Kør ikke spritkørsel på cyklen. Alkohol svækker overblik og reaktionsevne.

  • Brug konsekvent cykelhjelm.

  • Når du cykler med et barn, skal du huske cykelhjelmen, holde for rødt, lade være med at cykle på fortovet samt vise af med hånden ved sving og stop. Ellers kopierer barnet dine unoder.

Læs også: Derfor bliver maven mere buttet med alderen 

Vil du have flere gode artikler som denne?

Hver uge i Ude og Hjemme får du gode råd om sund mad, livsstil og motion fra Læge Jerk W. Langer.