Gå til hovedindhold

Sådan dyrker du mindfulness i hverdagen

Dame sidder på bro og dyrker mindfulness
De seneste år har mindfulness lagt sig øverst på hitlisten for moderne selvudvikling. Men hvad er mindfulness egentlig? Og hvorfor er det blevet så populært? Vi ser nærmere på fænomenet, og giver dig 5 gode grunde til, hvorfor du bør dyrke det samt en guide i, hvordan du kan få mere mindfulness i hverdagen.

Hvad er mindfulness?

Forestil dig, at du er i stand til at observere dine tanker. At du i stedet for at blive opslugt af følelsen af nervøsitet, lige inden du skal tale i en forsamling, trækker vejret dybt og observerer din nervøsitet. Mærker efter i hele kroppen, hvordan den føles lige nu. At du tager katastrofetankerne i hånden i stedet for at kæmpe imod dem, og at nervøsiteten derfor lidt efter lidt mister sit overtag. Mindfulness er at have din opmærksomhed forankret i nuet på godt og ondt. Ordet mindfulness kan oversættes til bevidst nærvær, og det udspringer af en urgammel, buddhistisk tradition, hvor munkene gennem livslang praksis og meditation opnår indsigt.

5 gode grunde til at dyrke mindfulness

1. Du kommer til at leve mere intenst i nuet og mindre i fortidens ærgrelser og fremtidens bekymringer.

2. Det giver indre ro og balance. Mindfulness modvirker angst, stress og depression. Du bliver bedre til at håndtere kriser og uventede situationer.

3. Du kommer i bedre kontakt med dig selv og andre. Du bliver ikke blot mere opmærksom på dine egne følelser og tanker, du bliver også mere empatisk og venlig i dine relationer til andre.

4. Det giver dig en styrket sundhed og immunforsvar.

5. Du mærker glæde ved at være til. Du bliver i stand til at se livet og dets hændelser i et mere positivt lys.

Læs også: Hold fokus på maden og tab dig

Sådan får du mere mindfulness i hverdagen

Morgenritual

Start dagen med at være helt til stede. Tag et par minutter til at hilse kroppen godmorgen og ligge lidt og blot mærke, hvordan der er i kroppen. Sæt dig derefter behageligt til rette med ret ryg og afslappede skuldre. Sid med lukkede øjne eller, hvis det er mere behageligt, med halvåbne øjne og blikket hvilende på et punkt på gulvet. Bring opmærksomheden til din mave og mærk, hvordan den hæver og sænker sig, mens du trækker vejret. Hver gang du opdager, at sindet bliver optaget af tanker, observér det og vend derpå opmærksomheden blidt tilbage til maven og til din vejrtrækning. At sidde fem minutter på denne måde hver morgen vil ændre din dag og dit velbefindende.

Er du interesseret i mindfulness, så læs også: Lær at trække vejret ordentligt

Spis med alle sanser

Prøv at spise et af dagens måltider med mindfulness. Start med virkelig at mærke efter, hvor sulten du er på en skala fra et til ti. Også undervejs i måltidet. Er du stadig sulten? Er du mæt nu efter en portion? Vær helt til stede i dit måltid, lad være med at læse, se tv eller computer. Duft, kig, smag på maden. Hvis du er vant til at være overstimuleret, kan det i starten være decideret ubehageligt, og du kan føle en stor rastløshed. Men når du har trænet det, vil du kunne opleve et stort velbehag og glæde ved måltidet.

Smil til verden

Smil og læg mærke til, hvordan det mærkes i kroppen. Ånd ind med et smil og ånd ud med et smil. Prøv at lave denne øvelse, f.eks. når du står i kassekøen eller holder for rødt i trafikken og se, hvad der sker. Gå til din dag og de mennesker, du møder, med venlig nysgerrighed og en positiv grundholdning.

Læs også: Sex er godt for din sundhed

Aftenritual

Når du ligger i sengen, så prøv at mærke fødderne indefra og lad derefter opmærksomheden blidt bevæge sig gennem benene og resten af kroppen. Lad kroppen mærke, at du værdsætter den. Slut med ansigtet og fornemmelsen af luften, der passerer ind og ud af næseborene. Tag en dyb vejrtrækning og lad kroppen slippe dagen. Mærk, at du ligger godt og beskyttet under dynen, og sig godnat til dig selv.

Giv dig selv en time

Sæt en time af hver uge i din kalender til dig. Lad det som udgangspunkt være en time, hvor du ikke skal noget. Hvor du giver dig selv lov til at ligge på sofaen, sidde på en bænk i parken eller måske slentre en tur i  skoven. En time, hvor der ikke er en agenda. Det kan være, du får lyst til at tage et fodbad eller løbetræne, men undlad ting, der har karakter af at skulle gøre noget. Tillad dig selv at være som et lille barn, der ikke kunne drømme om at bruge en fritime på at ordne negle, lave mavebøjninger eller rydde op. Betragt denne ugentlige time som en kærlig tidsgave til dig selv og genopdag, hvordan det er, når tid ikke er noget, der skal udnyttes, men kan nydes. 

Læs mere om