Gå til hovedindhold

Sådan holder du koncentrationen på arbejdet

Dame sidder foran computer og forsøger at skabe koncentration
Snakkende kolleger og ringende telefoner går ud over din koncentration – hvad enten du er bevidst om det eller ej. Få her gode råd om, hvordan du holder koncentrationen ved skrivebordet.

Et forstyrrende miljø går ud over koncentrationen

Når du sidder på jobbet fokuseret på en opgave, er dit mentale system sårbart. Og bliver du afbrudt af en kollega eller støj i lokalet, kommer du væk fra den tankerække, du er i gang med. Det betyder, at hjernen skal starte forfra, når du vender tilbage til opgaven. Det kan tage 15-25 minutter at komme tilbage i koncentration og fordybelse, selv om afbrydelsen kun varede et halvt minut, fortæller Kim Steen Nielsen, direktør i Corporate Care, der rådgiver virksomheder. 

En typisk arbejdsdag i et storrum med støj og mange afbrydelser har omkostninger. Kvaliteten af arbejdet bliver ikke så høj, og vi når ikke så meget, som hvis vi havde arbejdsro. Og forstyrrelserne stresser og påvirker vores mentale og fysiske sundhed.

Skærp koncentrationen i hverdagen med mindfulness

Selv om vi ikke er bevidste om støjen, sniger den sig ind ad bagvejen og forstyrrer en række processer i nervesystemet og i kroppen. Med tiden bliver vi trætte og orker ikke at arbejde mere. Længere tid i et forstyrrende miljø kan give bl.a. stress, hjerte-kar-sygdomme og søvnforstyrrelser. 

Spis dig i godt humør

4 veje til bedre fokus

  • Hold pauser, hvor du kommer lidt væk fra arbejdet. Gå ture, gerne i grønne omgivelser. Det giver ro og ruster dig til bedre at klare afbrydelser, når du vender tilbage.
  • Skab tid til fordybelse. Meld f.eks. ud til kolleger, at du hver morgen indtil kl. 10 ikke vil forstyrres.
  • Er indretningen til det, så træk dig til et rum, hvor du kan lukke døren.
  • Tag om muligt indimellem hjemmearbejdsdage, hvor du kommer i bund med tingene – uden afbrydelser. 
 
Kilde: Magasinet Sundhed 

Læs mere om