Gå til hovedindhold

Sådan spiser du sundere på restaurant

Spis sund mad på restaurant. Vinglas på bord i en restaurant
Læge Jerk W. Langer giver her tips til, hvordan du nemt opretholder sunde spisevaner, når du spiser ude sammen med venner og familie. Her får du 12 tips til at vælge sund mad, når du er på restaurant.

Vælg sund mad, når du spiser på restaurant

Hjerte-kar-sygdomme er den hyppigste dødsårsag herhjemme. Trods kæmpe fremskridt inden for behandlingen er det stadig altafgørende at forebygge med ordentlige spisevaner, masser af bevægelse og motion samt nul rygning. Sundere spisevaner er forholdsvis nemme at overskue hjemme i køkkenet, hvor du har kontrol over indkøb af råvarer, fornuftig tilberedning samt moderat portionsstørrelse. Men hvad så, når andre står for madlavningen, og du ikke uden videre kan vælge fra eller til? Altså, når du spiser ude, for eksempel på restaurant. Det får du råd om i denne uge.
 
Mange hilsner Jerk W. Langer
 
 

12 GODE RÅD, NÅR DU SPISER UDE

1. Pas på restauranter med buffet, hvor du kan spise alt, hvad du orker, til en fast pris. Det ender ofte med, at man spiser for meget.

2. Del forretten med en medspiser. Der er som regel rigeligt til jer begge.

3. Hold stand over for de hurtige kulhydrater, der går fra maven lige i blodet og ødelægger appetitreguleringen, samt fører til overvægt, forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk, betændelse og det, der er værre. På restaurant er kurven med brød svær at modstå, især når man er sulten. Bed tjeneren fjerne kurven eller servere groft brød i stedet. Drop smørret.

Læs også: Så langt skal du gå for at forbrænde... 

4. Snacks med dip er også slemme og stilles desværre hyppigt på bordet, når du er mest sulten. Bed tjeneren om at fjerne dem.

5. Vælg forskellige farver i salatbaren. Fyld som det første tallerkenen med farverige grøntsager, frugter samt små portioner magert kød. Spring dressingen over og vælg olivenolie, eddike eller citronsaft i stedet.

6. Grillede, ristede, dampede eller sauterede retter er førstevalg. Det er en fin måde at skære ned på kalorierne samt slippe for hjerteskadelige fedtstoffer.

7. Af hensyn til blodtrykket kan du bede om, at retten tilberedes med mindre salt. Sig eventuelt til tjeneren, at du vil passe på blodtrykket.

8. Vælg sundt tilbehør. Selv om hovedretten ikke er det bedste valg set gennem sundhedsbrillerne, kan du kompensere med en stor salat som tilbehør i stedet for pommes frites, bagt kartoffel eller andre stivelsesbomber.

Læs også: Fristelser styres af hjernen

9. Vin er fyldt med kalorier og skidt for blodtrykket. Bestil et enkelt glas ordentlig vin og en flaske mineralvand i stedet for en hel flaske middelmådig vin. Velkomstdrinks er ofte fyldt med hurtigt optageligt sukker.

10. Benyt chancen til at nyde lækker fisk. Jeg vælger altid fisk på restaurant, fordi kokken tilbereder den meget bedre, end jeg selv kan finde ud af.

11. Del en dessert med en anden omkring bordet. Nyd den. Lidt, men godt.

12. Bed tjeneren om en doggybag til den mad, du ikke får spist. Det gælder også på fornemme restauranter; du har betalt for maden og bekæmper madspild. Så presses du heller ikke ubevidst til at spise alt på tallerkenen, når du ved, at du kan nyde resten i morgen.

Vil du have flere gode råd fra Jerk w. Langer? 

I denne uges Ude og Hjemme Nr. 18, 2017 kan du i Jerks brevkasse blandt andet læse om B-Vitamin mod migrene, Faste for hjertet og alternativer til Viagra.