Gå til hovedindhold

Spis dig i godt humør

Bær i skål. Spis dig i godt humør
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke. Her får du seks bud på helt almindelig mad, der kan sende dit humørbarometer i vejret. Velbekomme - spis dig i godt humør!

Spis dig i godt humør

Jordbær

Røde jordbær

Søde, røde og velsmagende. Egentlig bliver man i godt humør bare af at kigge på dem. Men de lækre bær er altså også rige på vitamin C, som hjælper produktionen af endorfiner samt optagelse af jern. Og selve det stof, der gør jordbær røde, er også medvirkende til at sende humøret i vejret.

Chokolade

Chokolade

Hvem har brug for en undskyldning for at spise chokolade? Det smager ikke bare godt, det påvirker også hjernen til blandt andet at frigive det kemiske stof dopamin, der gør dig glad. Jo højere kakao-indholdet er, desto bedre virkning. Samtidig øger sukkeret i chokoladen også niveauet af endorfiner, et andet hormon, der gør os lykkelige. Meeen, spis nu ikke for meget.

Broccoli

Broccoli

Endnu en fantastisk spise, som er meget rig på vitamin B og C samt folinsyre, der hjælper mod stress. Undersøgelser har også vist, at broccoli kan virke forebyggende mod kræft.

Synes du godt om "Spis dig i godt humør", så læs også: Sov godt med sund mad

Husk vand

Et glas vand

Ud over at spise de mange humørspredende ting så husk at drikke vand. Alene det at være en smule dehydreret er tit nok til, at man bliver i lidt dårligt humør. Lad være med at vente med at drikke, til du er tørstig, men fordel 1½-2 liter vand over en dag.

Fede fisk

Fed fisk. Makrel

Laks, makrel og sardiner er fyldt med omega 3-fedtsyrer, som i den grad kan sende humørbarometeret i vejret. Flere studier har vist, at folk, der spiser mere fisk, er mindre tilbøjelige til at blive deprimerede.
 

Bananer

En klase, gule bananer

Faktisk er det ikke et æble, men derimod to bananer om dagen, der holder lægen væk. Bananer indeholder tryptophan, en type protein, som kroppen omdanner til serotonin. Og det er som nævnt flere steder et hormon, der gør os glade. Bananer indeholder også kulhydrater, som giver os energi. Og så er de rige på potassium, der er specielt godt, når man motionerer meget.