Gå til hovedindhold

Vælg groft - og spis de sunde kostfibre

Kostfibre: En skål med havregryn og lidt blåbær
Ifølge en opgørelse har de kvinder, der spiser flest fuldkornprodukter i gennemsnit 32% lavere risiko for at dø tidligt. Der er altså rigtig god grund til at skifte det hvide brød og almindelige pasta ud med fuldkorns varianterne og nære din krop med de gode kostfibre.

Super sunde kostfibre

En af de allerbedste investeringer, du kan foretage ved spisebordet, er at få flere kostfibre og fuldkorn. De er supersunde for dig og samtidig nemme at få flere af, fordi den grove kost ikke føles som et voldsomt afsavn, men tværtimod ofte smager bedre end fiberfattige fødevarer samt åbner for nye spændende eksperimenter og variationer i køkkenet.
 
Og med små justeringer i madplanen smugler du masser af fuldkorn i familien. Brød, pasta og ris fylder meget i dagligdagen, så ved at skifte hvidt brød, almindelig pasta og hvide ris ud med fuldkornsbrød, brune ris, fuldkornspasta, sojabønnepasta og grove grøntsager vinder du en masse.
 

Prøv også

Spændende bekendtskaber som bulgur, boghvede, perlebyg, perlerug, quinoa samt amaranth, inkaindianernes korn, der både smager godt og skaber variation. Afkølede kartofler er også et godt valg, da de under nedkølingen efter kogningen danner såkaldt resistent stivelse, der fungerer som kostfibre.
 
 

Sænker risikoen for tidlig død

Undersøgelser konkluderer, at fuldkorn sænker risikoen for tidlig død ganske markant og blandt andet forebygger hjertekar sygdom, type 2-diabetes, kræft, lungesygdom og infektioner. Ifølge en opgørelse har de kvinder, der spiser flest fuldkornsprodukter, i gennemsnit 32 procent lavere risiko for at dø tidligt, sammenlignet med dem som spiser færrest fuldkorn.
 
For mændenes vedkommende er den tilsvarende beskyttelse 25 procent, rapporterer fagtidsskriftet British Journal of Nutrition. Fuldkorn og kostfibre er også effektive til at slippe af med farligt fedt i maven og dermed bekæmpe den skadelige inflammation, der ligger bag mange af vores dårligdomme, samt holde kolesterol, blodsukker og blodtryk på plads. Fiberrige fødevarer er selvfølgelig essentielle for fordøjelsen og for at holde maven i gang.
 
Fuldkorn er enten hele kerner eller kerner malet til fuldkornsmel, så alle dele af kornet kommer med. Kig efter fuldkornslogoet, når du handler, for at være på den sikre side. Typen af fuldkorn betyder ikke så meget, da én kornsort næppe er bedre end andre, når blot du vælger de grove udgaver. Foruden egentlige fuldkornsprodukter er grove grøntsager samt visse frugter og bær også gode kilder.
 
Mange hilsner
Jerk W. Langer 
 
 

Så sunde er fuldkorn

  • Holder maven i gang og forebygger forstoppelse.

  • Mætter og slanker.

  • Stabiliserer blodsukkeret, så du bliver mere mæt og undgår sultanfald.

  • Forebygger overvægt.

  • Modvirker type 2-diabetes.

  • Giver stabilt blodsukker, der gør dig mindre træt og irritabel.

  • Tærer på det helbredsfarlige fedt, der gemmer sig inde  i maven.

  • Forebygger tyktarmskræft og formentlig brystkræft.

  • Bremser optagelsen af kolesterol i kroppen og  forebygger blodpropper.

  • Nedsætter faren for lunge-sygdom og infektioner.

  • Giver dig vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre sunde plante-stoffer i bonusgevinst.

Hvis du vil vide mere...

På hjemmesiden fuldkorn.dk får du gode råd til, hvordan du får flere kostfibre og fuldkorn på menukortet.

Fuldkornspartnerskabets app inspirerer dig til nemme retter med fuldkorn. Søg efter "Fuldkorn- lækre og smagfulde opskrifter med fuldkorn". 

Prøv også: Sunde flapjacks med kerner og nødder