Gå til hovedindhold

11 påstande om vægttab, sundhed og træning - sande eller falske?

Skal man svede for at forbrænde fedt? Er mørk chokolade sundere end lys? Er der lige så meget sukker i juice som i cola? Og feder det man spiser om aftenen mere end det man spiser i løbet af dagen? Få svarene her, så du hurtigt kan skelne mellem sandt og falsk

Der findes mange gode råd til, hvordan du kan leve et sundt liv. Det kan være svært at finde rundt i de mange påstande om sundhed, der florerer. Men hvad er sandt og falsk? Her hjælper vi dig med et hurtigt overblik at skelne sandt fra falsk.

Artiklen er lavet af videnskab.dk på baggrund af både ældre og nye artikler og giver korte svar på påstandene.

1) Det er godt at træne dagen efter en bytur: Falsk

Det er ikke optimalt at træne dagen efter en vild tur i byen. Alkoholen fra gårsdagens drinks er nemlig gift for os, og sender leveren på overarbejde. Det gør, at al vores energi går til leveren i stedet for at forbrænde mavefedtet.

2) Du taber dig mest af træning med høj intensitet: Sandt

Hvis du virkelig vil af med de overflødige kilo, bør du træne med en høj intensitet. Det er især sportsgrene som løb, intervaltræning, spinning og fodbold, der får kalorierne til at rasle af dig. Det skyldes, at man ved højintensitetstræning får pulsen op og bruger mest mulig energi. Du forbrænder eksempelvis 2,5 gange så meget, når du spiller fodbold i forhold til at gå en tur.

3) Du skal svede for at forbrænde fedt: Falsk

Hvor meget du sveder under træning har ingen direkte sammenhæng med, hvor meget du taber dig, fastslår forskerne på området. Det handler nemlig om, hvor intenst du træner, hvor lang tid ad gangen, og hvad du spiser før og efter. Sved er blot en måde for os at holde kropstemperaturen stabil.

4) Sved er et tegn på dårlig kondition: Falsk

Faktisk er det lige omvendt. Store svedplamager under armene i fitnesscenteret burde ikke give anledning til en følelse af skam. Det er ofte stor-svederne, der er i bedst form. Når du træner meget, danner du simpelthen flere svedkirtler, som gør dig i stand til at tilpasse din kropstemperatur bedre. På den måde kan du træne længere og mere effektivt, i forhold til folk der ikke sveder så meget.

5) Du bliver markant sundere af at tage cyklen på arbejde: Sandt

Der er god grund til at lade bilen stå og tage cyklen på arbejde eller ned til supermarkedet. For en cykeltur til og fra arbejde på minimum en kilometer hver vej er nok til at forbedre din sundhed markant. En tur på den tohjulede mindsker nemlig risikoen for hjertekarsygdomme, overvægt og diabetes samt sænker kolesteroltallet.

Læs mere: Mange, der tror, de har fødevareallergi, tager fejl. Læs hvorfor på videnskab.dk

6) Mørk chokolade er sundere end lys: Sandt, Men…

…kun hvis den mørke chokolade indeholder minimum 70 procent kakao. Forskellen skyldes, at der er mindre sukker i den mørke chokolade. Forskere har forsøgt at påvise en effekt af mørk chokolade i forhold til blandt andet forhøjet blodtryk. Ren kakao indeholder nemlig antioxidanter, der beskytter proteiner og arvematerialer i vores krop. Dog mangler der stadig dokumentation for, at mørk chokolade har en gavnlig effekt på vores helbred. For selvom kakao har gode følgevirkninger, ved vi ikke nok om, hvordan de virker i kroppen. Og så må vi ikke glemme, at mørk chokolade også er sukker- og fedtholdigt.

7) Der er lige så meget sukker i juice som i cola: Sandt

Hvis du tror, du bliver mere fit af at udskifte cola med juice, kan du godt tro om igen. For faktisk er de fleste former for juice lige så sukkerholdige som almindelig sodavand. Dog kan der være frugtkød med c-vitamin i juicen, som kan være gavnligt for kroppen.

8) Vores gener er med til at bestemme, hvor meget vi vejer: Sandt

Det er ikke kun vores miljø og sociale klasse, der påvirker cifrene på badevægten. Det samme gør vores gener. Forskere fra hele verden har i et stort studie fra 2015 kortlagt 147 dele af det menneskelige genom, der har indflydelse på, hvor meget du vejer, og hvor fedtet sætter sig på kroppen. Generne er eksempelvis ansvarlige for, hvor stor en appetit, vi føler. Selvom generne er med til at bestemme vores vægt, er der dog stadig mulighed for at tabe sig ved sund kost og motion.

9) Det, man spiser om aftenen, feder mest: Falsk

Det er ligegyldigt, om du spiser din aftensmad klokken 18 eller lige før sengetid. Du forbrænder nemlig også energi, når du sover. Den mængde kalorier, du spiser om morgenen, har den samme effekt på vægten, hvis du spiser den senere om aftenen. Dog er det vigtigt, at du har en god energibalance hele døgnet, så det kan give mening at sprede måltiderne ud over dagen.

10) Det er usundt at løbe, hvis man bor i byen: Falsk

Forurening er et problem, der kan medføre en forkortet levetid hos mennesker. Men den luftforurening, man bliver udsat for som byboer, bliver ikke markant forværret af, at man cykler eller løber i byen. Til gengæld vil konsekvenserne af inaktivitet være langt værre end forureningen fra luften. Så der er fortsat ingen undskyldninger for ikke at hoppe i løbeskoene!

11) Det hjælper på ømme muskler at strække ud: Falskt

For selvom udstrækning gør os mere smidige, hjælper det altså ikke på ømheden i benene efter en lang løbetur. Det er kun ved uvante belastninger, at vi føler os ømme – altså, hvis vi eksempelvis har løbet i et mere kuperet terræn end normalt, eller har været til Zumba for første gang. Faktisk kan det være en fordel at have lidt usmidige og stive muskler, når man løber, da man ikke belaster leddene i lige så høj grad.

Læs flere artikler på Videnskab.dk

Læs mere om