Gå til hovedindhold

3 myter om vægttab

Vægt på gulv
Mange af de "råd", der findes til vægttab, er egentlig bare myter, som ingen rigtig ved, om virker. Nogle af de myter er gode nok, mens andre myter desværre bare er - ja, myter. Bliv klogere her.

3 Myter om vægttab

Vil du også gerne tabe et par kilo, men er blevet forvirret over, hvad der egentlig virker og ikke virker? Så læs med her. Forskere har undersøgt nogle af de mest almindelige myter om, hvordan man for alvor taber sig, og afkræftet dem. Her er tre af myterne.

Læs også: Sådan bliver du sund og slank for altid.

Myte1: Små forandringer giver stor effekt på den lange bane
Desværre holder det ikke helt at få og små forandringer i livsstilen har nogen stor effekt på vægtkurven i det lange løb. Hvordan vi påvirkes af små forandringer, er meget individuelt, og de fleste af os går betydeligt mindre ned i vægt, end vi tror, af f.eks. en gåtur på 20 minutter eller ved at droppe en caffe latte om dagen.

Myte 2: Realistiske mål giver bedre resultater
Det passer heller ikke helt. Tværtimod tyder meget på, at de, der sætter sig høje mål, taber flere kilo. Det kan altså godt betale sig at være ambitiøs og sigte højt, hvis man vil tabe sig.

Læs også: Derfor er søvn vigtigt for et vægttab.

Myte 3: Sex gør dig slank
Nogle gange hævdes det, at man forbrænder helt op mod 300 kalorier under et samleje. Men sandheden er, at et samleje ikke forbrænder mere energi end en tur i roligt tempo. Med tanke på, at et gennemsnitssamleje kun varer seks minutter, betyder det, at man gennemsnitligt forbrænder 21 kalorier…

Kilder: Dagens Medicin, Myths presumtions and facts about abesity, New England Journal of Medicine

 

Læs mere om