Gå til hovedindhold

Derfor bør du prøve HIIT

Derfor bør du prøve HIIT
Hvis du gerne vil se resultater hurtigt, så bør du prøve kræfter med HIIT – denne type træning er nemlig utroligt effektiv. Læs om nogle af fordelene her.

HIIT står for ’high intensity interval training’ og er, som navnet antyder, en træningsform med intervaller af høj intensitet. Altså er det en træningsform, du ikke skal bruge flere timer på, men som derimod er meget hurtig – og hård. Typisk varer en HIIT-træning kun 10-20 minutter, men den hårde træningsform gør dog, at de 20 minutter kommer til at virke som rigeligt…

HIIT er ofte inddelt i et 1:2 forhold mellem træning og aktiv pause. Det vil sige, at du fx sprinter på løbebåndet i 30 sekunder, og derefter går i 1 minut (aktiv pause). Samme princip kan også benyttes med fx sjipning, jump squats, roning eller lignende. Når du med tiden kommer i rigtig god form, kan du ændre på intervallerne, så du arbejder og har aktiv pause i et 1:1 forhold.

Vi vil ikke lyve – denne form for træning er benhård. Til gengæld er den hurtigt overstået og lettilgængelig for både nybegyndere og øvede, da den ikke kræver nogle svære teknikker. Desuden er fordelene mange, så måske du skulle overveje at tilføre din træning 10-20 minutters HIIT en 2-3 gange i ugen?

3 fordele ved HIIT

1. En fleksibel form for træning
Som sagt kan selv nybegynderne være med. Du kan nemlig indrette din træning og dine intervaller, så de passer til dit niveau (men nu ikke blive for komfortabel – husk at udfordre dig selv). Desuden er HIIT også en meget fleksibel træningsform, da den ikke kræver noget udstyr. Du kan sagtens løbe, sjippe eller hoppe både ude og inde.

2. HIIT er godt til vægttab
En helt klar fordel ved intervaltræning er, at du kan arbejde hårdere, når der er pauser imellem arbejdsperioderne. Dit hårde arbejde betyder, at din puls stiger, så du forbrænder flere kalorier under din træning og faktisk også efter din træning. Denne form for træning øger nemlig også din muskelmasse, og jo større muskelmasse, jo større en forbrænding – også når du ikke træner. Det er da win-win.

Læs mere om hvordan HIIT forbrænder mavefedt her

3. Din udholdenhed bliver bedre – hurtigt
Flere studier har vist, at HIIT ikke ”bare” er ensbetydende med en lavere fedtprocent, men at denne træningsform faktisk også medfører en større forbedring af din hjerte- og lungekapacitet end hos almindelig træning som fx en 30 minutters løbetur.

Kilde: prevention.com