Gå til hovedindhold

Derfor har du svært ved at tabe dig

Frugt, notesblok, ipad og træningsvægt på bord
Synes du også, det er svært at komme i mål med dit vægttab? Her får du fire grunde til, hvorfor det kan være så vanskeligt at tabe sig.

Ifølge den amerikanske læge Jessica Bartfield, der har specialiseret sig i ernæring og vægtkontrol, lykkes det blot for 20 procent af de mennesker, der ønsker det, at opnå vægttab - og ikke mindst - fastholde det. Her kommer hun med 4 grunde til, hvorfor vægttabet ikke lykkes. 

Fire grunde til, hvorfor det er svært at tabe sig

1.Undervurdering af kalorieindtagelse

De fleste mennesker undervurderer deres daglige indtagelse af kalorier. Jessica Bartfield råd er, at vi bør kigge nærmere på madens portionsstørrelse samt kalorie- og næringsindhold af den mad, vi spiser.

Læs også: Husk proteinerne under dit vægttab

2. Overvurdering af aktivitetsniveau

Vi har en tendens til at overvurdere vores fysiske aktivitetsniveau i løbet af dagen, og de fleste af os burde derfor træne i 60 minutter for at opnå en tilstrækkelig forbrænding.

For at undgå at skulle træne i en hel time hver dag, skal vi sørge for at være mere aktive i hverdagen. Prøv for eksempel at investere i skridttæller og se, om du når op på 10.000 skridt dagligt. Og se, om du derudover kan få presset 30 minutters motion ind de fleste af ugens dage.

3. Dårlig timing af måltiderne

Dårlig timing af måltiderne igennem dagen kan også være en af faldgruberne. Det er vigtigt, at blodsukkeret forbliver stabilt i løbet af hele dagen, så sørg for at spise god morgenmad, sunde måltider og mellemmåltider. Der bør ikke går længere end fem timer imellem måltiderne.

Læs også: Sæt turbo på dit vægttab

4. For lidt søvn

Prioriter din søvn. De fleste mennesker, der får utilstrækkelig søvn eller under 6 timer, har højere niveauer af hormonet ghrelin samt stresshormonet kortisol. For højt niveau af begge hormoner kan føre til vægtstigning.