Gå til hovedindhold

Derfor skal du spise nødder efter træning

Forskellige slags nødder i skåle på bord
Når dagens træning er overstået, så skal kroppen restituere, og her kan en håndfuld nødder hjælpe dig.

Spis nødder efter træning

Ligegyldigt om du er til spinning, crossfit, løb, styrketræning eller om det er en helt anden form for træning, så er det vigtigt, at kroppen får de bedste muligheder for at restituere. Så når du er kommet hjem fra træning, så lyder rådet fra SØNDAGs sundhedsekspert Anne W. Ravn, der er uddannet diætist, at du skal tage dig et stort glas vand og spise en håndfuld mandler, hasselnødder eller valnødder sammen med vandet

 

Læg benene op og spis frugt og mandler

Hun anbefaler, at man forkæler sig selv og sin krop med en lækker tallerken med lidt frisk frugt og nødder, og at man så lægger benene op, mens man hviler sin brugte krop. For kroppen har brug for hvile efter den kraftanstrengelse som træning er.

- Når kroppen har præsteret fysisk aktivitet i længere tid, er det vigtigt at få genopfyldt dens protein- og kulhydratdepoter. Mandler, hasselnødder, valnødder, cashewnødder og andre nødder er gode til at restituere kroppen, da de ud over at indeholde proteiner og kulhydrater også indeholder sunde fedtstoffer med de eftertragtede sunde fedtsyrer. De sunde fedtstoffer er med til at nedsætte ømhed efter træning, skriver Anne W. Ravn.

 

Læs mere om