Gå til hovedindhold

Guide: Sådan får du succes med din træning

Selvom du måske ikke tænker over det, kan dine vaner være med til at spænde ben for din træning
Selvom du måske ikke tænker videre over det, kan dine vaner være med til at spænde ben for din træning.

Når kalenderen skriver januar, er træning lige så selvskrevet som en tur på udsalg. Men hvis du ikke sørger for at tage nogle ganske basale forholdsregler, kan du lige så godt blive hjemme fra fitnesscenteret. Det skriver Fitness Magazine.

Læs også om træning: Hvornår er det bedst at træne?

Magasinet har fundet frem til seks punkter, der er helt afgørende for din træning - hvis du vel og mærket vil have succes med den.

Træning skal tilpasses

  • Frem med en snack: Hvis dit blodsukker er lavt, sætter din krop gang i mekanismer, som gør, at du mister muskelmasse - i stedet for at opbygge den. Så husk at spise en snack, inden turen går til fitnesscenteret.
  • Tilpas din træning: Er du ikke vant til at løbe, kan det ikke hjælpe noget at kaste sig ud i et marathon. Og har du ikke styrketrænet før, giver det ikke mening at kaste sig over at løfte 100 kilo. Træningen skal tilpasses til dit niveau, så du ikke ender med at overbelaste dig selv og få skader.
  • Husk styrketræningen: Ved at løbe, cykle og andre former for cardio-træning er du sikret sved på panden. Men for at komme i god form og opbygge muselmasse er styrketræning alfa omega. Sørg derfor for at kombinere de to træningsformer.
  • I seng til ordentlig tid: Søvn er ikke bare med til at sikre mentalt overskud, det er også medvirkende til, at kroppen restituerer. Får du ikke sovet nok, kan du heller ikke yde dit bedste i træningscenteret.
  • Mæt og glad med proteiner: En varieret kost er vigtig. Men at sørge for at få rigeligt med bønner, kikærter, kylling og andre former for protein er centralt for, at kroppen kan komme sig oven på hård træning.
  • Maven fuld af god mad: Der er ingen grund til at springe måltider over. Sulter du dig selv, før såvel som efter træning, kan du ikke opbygge muskler.

Læg også: Hvis du bare hader at træne

Læs mere om