Gå til hovedindhold

Her er de bedste tips til ømme muskler efter træning

Prøv f.eks. sauna, magnesiumspray eller at ’rulle’ muskulaturen igennem, siger ekspert.

Tips til ømme muskler efter træning

De fleste kender til at have ømme ben og arme efter en hård omgang træning. Faktisk kan det gøre ondt i flere dage. Men der er flere gode tips, man kan følge, hvis man døjer med ømme muskler.

Læs også: Stræk dine smeter væk

Ifølge Hanna Tómasdóttir, der er fysioterapeut og osteopat, er det i første omgang vigtigt at varme godt op inden træning og at strække ud efter træning. Og her skal man særligt have fokus på de muskler, der er blevet trænet mest.

- Det kan også være en god idé at ’rulle’ muskulaturen lidt igennem både før og efter træning ved at bruge en foamrulle eller skumrulle eller andre typer af ruller med ’dutter’ eller riller på som f.eks. rumble roller. De er fantastiske til at smidiggøre muskler og bindevævet og virker som en slags mobiliserende selvmassage, der giver lidt strækeffekt i musklerne og øger blodcirkulationen, forklarer hun.

Sauna og magnesiumspray

Sauna kan også bruges mod de ømme muskler. Det kan få musklerne til at slappe lidt af, og cirkulationen bliver fremmet.

Læs også: Sådan får du fast mave og stærk ryg

- Du kan evt. forsøge dig med kolde og varme bade efter træning, hvis der ikke er en sauna der, hvor du træner, siger Hanna Tómasdóttir og fortsætter:

- Jeg er desuden begyndt at bruge en magnesiumspray efter træningen. Den sprayes på huden på de muskelgrupper, hvor man har ekstra meget fokus. Magnesium er et vigtigt mineral for regneration. Prøv med disse ikke-videnskabelige råd, der virker for mange af mine klienter.

Læs mere om