Gå til hovedindhold

Hvornår er det bedst at træne?

Bliv klogere på hvornår det er bedst at træne i løbet af dagen og læs hvorfor du måske har svært ved at træne om morgenen.

Hvornår er det bedst at træne?

Har du svært ved at stå tidligt op om morgenen for at træne, så er du ikke alene. Der findes faktisk flere gode træningsfysiologiske argumenter for, at du bør vente med din træning til om eftermiddagen.  
 
Kolde musker og led 
Dine muskler og led er som regel mere stive og kolde om morgenen, hvor kropstemperaturen er lavest, hvilket kan øge risikoen for overbelastningsskader på muskler og led. Kropstemperaturen stiger igennem dagen, hvilket betyder, at musklerne bliver mere elastiske og derved mere klar til at blive belastet. 
 
 
Højere stesniveau om morgenen
Stresshormonet kortisol, der – i store mængder – nedbryder muskelmasse og medvirker til ophobning af fedt, er på det højeste niveau om morgenen, men falder i løbet af dagen. 
 
Flere muskelopbyggende hormoner om eftermiddagen 
Det muskelopbyggende hormon, testosteron, bliver produceret i større mængder, når du styrketræner om eftermiddagen i forhold til om morgenen. (HT)

Læs også: Gang slanker mere end løb 

Læs mere om