Gå til hovedindhold

Kom i form - derhjemme

Dame sidder i sin stue. Kom i form derhjemme
Du kender helt sikkert alle de gode grunde til at dyrke motion. Alligevel kniber det måske med at komme af sted til fitnesscenteret eller ud på løbestierne. Men fortvivl ikke. Vi guider dig igennem de mest effektive måder at komme i form på – hjemme hos dig selv. Nemt, billigt, og lige når det passer ind i din hverdag.

Kom i form derhjemme

Er du til helt simpel, men effektiv træning med ganske lidt udstyr får du her de mest effektive, klassiske øvelser.

6 klassiske superøvelser 

1. Armbøjninger. Du må gerne lave dem på knæene, så kan du altid træne dig op derfra. Tag så mange, du kan og lav tre sæt. (Styrker arme, skuldre, bryst og mave).

2. Squat. Stå med fødderne i skulderafstand. Skyd numsen tilbage og sæt dig ned som på en stol. Rejs dig op igen. Brug evt. vægte i hænderne eller på skulderen for ekstra effekt. (Styrker lår og balder).

3. Lunges. Lange skridt, hvor du går godt ned i knæ hver gang. Gå frem og tilbage i stuen. Alternativt kan du gå op og ned ad trapper. Tag to-tre trin ad gangen. Mindst 10 med hvert ben. (Styrker lår, balder og lægge).

 

4. Rygløft. Læg dig på maven og tryk underlivet godt ned i underlaget. Læg hænderne under panden og løft op. (Styrker lænden).

Læs også: Hold din krop stærk derhjemme

Godt basis-træningsudstyr

Bold fås både som stor og lille og bruges til mange forskellige øvelser. Især god til mave- og rygtræning.

Træningsmåtte hjælper dig til at stå fast og er god at lave både liggende og stående øvelser på.

Elastikker bruges som en slags vægt til at give modstand til dine øvelser. Et billigt og meget lidt pladskrævende stykke udstyr.

Tre nemme og effektive træningsøvelser

Pilates på app 

Pilates gør kroppen graciøs, smuk og elegant, og samtidig øger øvelserne funktionen af enhver lille detalje i kroppen – fra top til tå. Det er en sikker og effektiv træningsmetode, som henvender sig til alle uanset udgangspunkt. Det får dig til at føle dig i bedre form i en fastere og mere harmonisk krop med en bedre holdning. Plus du får en stærkere og sundere krop, som kan klare hverdagens strabadser. 

Pilates er særlig effektivt til at styrke korsetmusklerne. Det er dem, der giver flad mave, stærk ryg og flot holdning, og hvem vil ikke have det? 

Der findes et utal af pilates-dvd’er på markedet og også forskellige apps, som gør det endnu lettere og mere fleksibelt for dig at dyrke pilates. Her kan du nemlig vælge et af de færdige programmer til netop dit niveau. Eller du kan sammensætte dit helt eget.

En af de mulige apps hedder Personal Pilates Trainer og kan købes på iTunes. Den koster ca. 24 kr. Den indeholder programmer i forskellige sværhedsgrader og varighed. Og alle øvelser bliver vist og beskrevet, så alle kan være med.

Få flad mave på 6 uger

Kør cykelræs i stuen

Spinning er en af de mest populære motionsformer i de danske fitnesscentre. Det er let, men hårdt og effektivt. Men det kræver jo så, at du kommer af sted. Og at du har lyst til at sidde og kamp-svede mellem en masse andre mennesker. Et godt alternativ kan være at investere i en hometrainer. Den spænder du din egen cykel fast på og stiller op i stuen, i kælderen, eller hvor det nu passer dig. Og så kan du ellers køre løs. De fås med tilhørende dvd’er, så du kan køre til særlige programmer. Eller du kan gøre lige, som det passer dig, og køre ræs, mens du ser din yndlingsserie. Du bestemmer. En hometrainer model Tranz-x Basic med magnetmodstand fås fra omkring 800 kr. fra ny.