Gå til hovedindhold

Kvinder frygter fitnesscenter

Kvinder frygter fitnesscenter, da de er bange for at blive dømt
65 procent kvinder frygter at tage i fitnesscenter, da de er bange for skulende blikke og blive dømt. Læs hvordan du kommer bedst fra start og får styrket din selvtillid, inden du hopper i træningstøjet og tager til fitness.

Gør jeg det rigtigt? Er der nogle der kigger på mine svedpletter? Er jeg den eneste på løbebåndet? Hvis du nogensinde har tænkt disse tanker, inden du pakkede træningstasken og tog i fitnesscenter, er du bestemt ikke alene. Det er meget almindeligt, at en frygt kommer snigende, når man løber på løbebåndet eller løfter vægte. Men for et stort antal kvinder kan frygten være så ødelæggende, at de helt holder sig væk fra fitnesscentret, skriver mediet Fitnessmagazine. 

Er jeg god nok?

Ifølge en ny undersøgelse af 1.000 mennesker var der hele 65 procent af kvinderne, som aldrig fik brugt deres fitness medlemskab, da de var bange for at blive dømt og ikke passe ind mellem hurtigsprinteren og budybuilderen. Listen over frygt i fitnesscenter er lang, men den største frygt er dog at blive dømt for ikke at være i god nok form. Flere kvinder har også bange anelser om, hvorvidt deres outfit passer ind. 

Men frygt ej, her er gode råd til, hvordan du kommer godt fra start og får boostet din selvtilllid, så du er klar til at træne i fitnesscentret uden frygt. 

Læs også: Træn mindre og tab dig mere

Planlæg din træning

Det kan godt være ubehageligt, hvis man ikke ved hvilke maskiner, man skal bruge til hvad, eller hvor man skal starte. Inden man går i fitnesscenter, kan det være en god ide at lægge en plan og lære en fast rutine, så man ikke er tøvende, når løbeskoene er snøret. Det er en god ide at overveje, hvad du gerne vil have ud af træningen. 

Øv derhjemme

55 procent af kvinderne var bange for ikke at udføre en øvelse korrekt -selv med en udførlig plan kan det være nervepirrende at squatte eller lave benløft. Det kan dog afhjælpe din frygt at lave øvelserne derhjemme, så du bliver mere selvsikker på udførelsen. Du kan også starte ud med basisøvelser, som du lærer at mestre til perfektion. Ellers findes der også mange instruktionsvideoer på nettet, som du kan studere, inden du går i kast med øvelserne i fitnesscentret. 

Læs også: Sådan sidder du rigtigt på spinningcyklen

Kend dit udstyr

Vi kender det allesammen, hvor vi skuler hen til sidemakkeren for at se, hvordan udstyret bruges. Hele 58 procent af kvinderne var bange for at blive dømt for at bruge udstyret forkert. Bare rolig der er en løsning på dette. Du kan altid spørge en træner eller booke en introduktionstime, hvis du ikke er helt sikker på, hvilke maskiner du skal kaste dig over. Træneren vil vise dig, hvordan du bruger maskinerne rigtigt. Hvis tanken om at spørge en træner er for skræmmende, kan du på forhånd planlægge din træning derhjemme. Der findes mange gode YouTube instruktioner online, som kan hjælpe dig godt på vej.

Et andet alternativ er at finde det udstyr, som du er tryg ved og gør det til din faste base. Vælg en træningsform og hold dig til planen. 

Prøv holdtræning

Holdundervisning er en god måde at blive inspireret af andre og lære teknikkerne at kende. Det er okay at vælge en af de bagerste pladser, indtil du følger dig mere komfortabel. På den måde kan du nemt følge de erfarne uden at føle dig overvåget. 

Læs også: Guide: Sådan får du succes med din træning

Sæt dig mål

Det kan være en god ide at have et specifikt mål. Overvej hvad der fik dig i fitnesscentret i første omgang -skal du stramme op, blive stærkere eller have et mentalt helse boost? Husk dine mål skal være realistiske, hvis du skal have succesoplevelser og have styrket selvtilliden.  

Læs mere om