Gå til hovedindhold

Morgentræning: 5 smarte tricks, der får dig ud af sengen

Det kan synes umuligt at stå op for at træne om morgenen. Det bliver lettere, når du har læst disse tricks!

Disse tricks skal nok hjælpe dig med at komme op om morgenen og få træningsskoene på. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra. 

1. Forbered mad og drikke aftenen før

Fyld kaffe og vand på kaffemaskinen, så du kan tænde for den, lige når du vågner. Så du slipper besværet med vand og måleskeer.

Tip! Lav stærk kaffe. Lav en smoothie, og stil den i køleskabet, gerne i et glas, som du kan tage med og drikke af på vej til træning. Det samme med kaffe – brug et take-away krus.

2. Sov i træningstøjet

I stedet for nattøj tager du bare træningstøj på og går i seng. Det gør det lettere om morgenen, at du i princippet allerede er fit for fight. Synes du, det er lige i overkanten, så læg træningstøjet klar lige ved sengen.

3. Tving dig til at overholde tiden

Meld dig på et fitnesshold, som begynder på et bestemt tidspunkt, eller træn med en kammerat og planlæg, hvor og hvornår I skal mødes. Vil du gå et skridt videre, så bed din kammerat lægge et billede eller en tekst, hvor der står noget i stil med ‘Vi ses i morgen klokken syv!’ på et socialt medie, og bed ham tagge dig. Det presser dig til at tage dig sammen.

4. Læg alarmen i din ene træningssko

Det er vigtigt, at din alarm står et stykke fra din seng, for så bliver du bliver nødt til at stå op for at slukke den. Det absolut bedste ville være at stille dine træningssko ved hoveddøren og lægge din telefon i en af dem. Så kommer du op. Plus: Hvis du har sovet i dit træningstøj (se punkt 2), så er du klar.

5. Gør som eksperten – spis pebermynte

Lige så snart alarmen ringer, propper du en pebermyntepastil i munden. Det tip kommer fitnessekspert Brett Hoebel, træner på det amerikanske realityshow ‘Biggest loser’ med. Sukkeret i pastillen vækker din hjerne til live, og smagen af pebermynte vækker dine smagsløg og dit sind. Desuden er din morgenånde som blæst væk.

Kilde: Womans Health.