Gå til hovedindhold

Drop ikke motion i julen

Julen er fyldt med arrangementer, som kan gøre det svært at holde fast i sine træningsrutiner. Men med lidt planlægning og god vilje kan det lade sig gøre at få plads til motionen mellem alle aktiviteterne.

Drop ikke motion i julen

Julen er fyldt med arrangementer, som kan gøre det svært at holde fast i sine træningsrutiner. Men med lidt planlægning og god vilje kan det lade sig gøre at få plads til motionen mellem alle aktiviteterne.

Start med at sætte dig et mål for, hvordan du vil træne, og hvor meget tid du vil bruge på det. Sørg for, at målet er realistisk, og brug derefter følgende råd:

Overvej din transportform Lad bilen stå og tag cyklen eller gå, når det er muligt, uanset om du skal til julefrokost, på job eller ud at handle. 

Prioritér din træning Vi sidder meget og hygger os sammen i julen, men der vil også være noget ”alenetid” foran computeren, tv’et eller lignende. Overvej at bruge denne tid på motion i stedet. Prøv også, om du kan overtale din familie til at lægge en eller flere gåture ind i juleprogrammet.

Undgå ”alt eller intet”-tænkning Har du kun 20 minutter, er det langt bedre at gå eller løbe en tur end at ærgre dig over, at du ikke kan træne den time, du plejer. Husk, at den bedste træning er den, der bliver gjort. Alternativt kan du nedsætte tidsforbruget ved at træne hjemme og til gengæld skrue op for intensiteten i den tid, du er i gang.

Vidste du at rengøreing også tæller osm motion? Se hvor meget du forbrænder her...

Læs mere om