Gå til hovedindhold

Dyrk motion og tab dig

Motion er en essentiel del af et vægttab.

Motion er en essentiel del af et vægttab. Når du skal i gang med at motionere, er det første, du skal gøre at opstille et mål for dig selv.

Motiver dig selv

Kravene til dit mål er, at det skal kunne lade sig gøre. Er du nybegynder, skal du f.eks. ikke gå efter at løbe et maraton to måneder senere. Sæt derfor små kortsigtede mål i starten. 

Derudover skal målet være konkret. Det er ikke nok at sige, at du vil træne på løbebåndet en gang om ugen, du skal hellere sige, at du vil kunne løbe på båndet i 30 minutter i træk efter en måned. Hvis du opstiller konkrete mål, er det også lettere at måle dit fremskridt og give dig selv en succesoplevelse.

LÆS HER: Sådan finder du lysten til motion

Hvilken motionstype skal jeg vælge?

Det handler om at finde den motionstype, du befinder dig bedst med, og som du synes er sjovest. Hvis du ikke bryder dig om at løbe, skal du heller ikke begynde på det. Dette vil bare gøre, at du bliver hurtigere træt af det og stopper igen.

Små ændringer i hverdagen

Du kan også opnå meget ved at ændre ganske små ting i din hverdag. Start med at tage cyklen i stedet for bilen til arbejde og snup derefter trappen i stedet for elevatoren. 

I supermarkedet kan du træne dine arme ved at tage en kurv i stedet for en vogn. Det handler i det hele taget om gøre motion til en naturlig del af din hverdag. 

LÆS OGSÅ: Motion styrker dit helbred

Læs mere om