Gå til hovedindhold

Gør noget godt for din sundhed: 3 tip til at komme op og stå

I stedet for at sidde på sin flade bagdel, så er det meget sundere for din krop at stå op. Her får du 3 gode råd til hvordan du let kan bytte stillesidning ud med at stå op

Du slider på sofaen, kontorstolen og lænestolen. Men først og fremmest slider du på din hjerne, dit hjerte, dine blodårer, muskler og knogler. Den gode nyhed er, at der skal meget lidt til for at få billedet til at vende.

1. Stå op – og bliv stående

Så let kan det siges. Stå op om morgenen og bliv stående så meget af dagen som muligt. Stå ved stoppestedet og i toget. Det er let at sige, men vanskeligt at gøre, fordi vores vaner stritter imod – kroppen vil bare sidde og slappe af. Derfor gælder det om at finde de små muligheder for at øge aktiviteten bare en lille smule: Stå i stedet for sidde, gå i stedet for at stå, lunt gerne lidt i stedet for at gå.

2. Hold aktive pauser

Fokusér på at holde pause fra at sidde stille. Især på jobbet er det et godt kneb. Hæv skrivebordet og stå op i f.eks. fem til 10 minutter med en halv times mellemrum. Tag telefonsamtalen stående – eller drop telefonen og gå over til din kollegas skrivebord. Tag én kop kaffe ad gangen i stedet for at tage kanden hen til bordet. Gå en lille tur efter frokost. Og en ekstra tur ud til printeren. Gør alt, hvad der giver pause fra kontorstolens greb, og som kan lade sig gøre i netop dit arbejde.

3. Sid uroligt på stolen

Dyrk gerne urolig stolesidning. Det kan give netop de afbrydelser fra stillesiddende adfærd, som er godt for dig. Og skulle du være endt i ikke bare stolen, men i sofaen foran skærmen, så pas på slik og søde sager – det er den stillesiddende adfærds farligste følgesvend. Men er det sket, så rejs dig i det mindste op i reklamepauserne.

Kilder: ”Op af stolen – Gode råd til at undgå stillesidning”, Mikael Schneider, Fadl’s Forlag