Gå til hovedindhold

Guide: Find din yndlingsmotion - udendørs

Der er mange muligheder for træning udendørs i naturen. Her får du en guide, så du kan finde den type træning, der passer til lige præcis dig. Prøv dem af og find din favorit!

 

Fitness i naturen

Det bliver mere og mere populært at bruge naturen som fitnesscenter. Faktisk kan du både lave konditionstræning og styrketræning på stranden, i skoven, parken eller baghaven 
– det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser. Løb eller gå op og ned ad bakker eller trapper, spring over grøfter, lav mavebøjninger på jorden eller armbøjninger op ad et træ. 
En flok træstubbe, store sten og væltede træer eller en bænk kan også bruges til at variere din træning og udfordre din smidighed, kondition og balance.
 

Løb

Løb er nemt, billigt og kræver ingen faciliteter andet end et sted, hvor du kan løbe frit. Løb styrker dit kredsløb, dine knogler, din forbrænding og dit energiniveau. 
For at løb skal blive en god oplevelse, som du vil gentage igen og igen, skal du ordentligt i gang. 
Find et 5-kilometers-kom-godt-i-gang-program på nettet. Kig dem igennem og gennemfør det program, der ser overskueligt ud. Meld dig eventuelt til et løb. Det giver et mål at gå efter.
 

Gang og stavgang

Det er ikke lige så krævende at gå som at løbe. For mange føles gåturen mere overkommelig og er derfor en motionsform, som det er nemt at motivere sig selv til. Især stavgang er effektiv konditionstræning, for ved at bruge stavene, mens du går, sætter du ikke kun armene og overkroppen på arbejde. Du bliver også i stand til at tage større skridt og ved at sætte fra med stavene og gå seriøst til, kan du sætte pulsen op og øge forbrændingen med 20-30 procent i forhold til almindelig gang.
 

Svømning og vandgymnastik

I vand vejer du kun 10 procent af, hvad du gør på land. Derfor er der øvelser, som kan lade sig gøre i vand og ikke på land. 
Svømning er træning for hele kroppen, kredsløbet og musklerne, samtidig med, at det sætter pulsen i vejret og fyrer op under forbrændingen. Desuden er vandet er en blid modstander, så i forhold til andre motionsformer som løb er risikoen for overbelastning og skader lille.
 
Artiklen indeholder affiliatelinks.