Gå til hovedindhold

Husarbejde er også motion

Så er der godt nyt til alle os, der har svært ved at finde tid til ekstra motion i hverdagen. Læs hvorfor her...

Så er der godt nyt til alle os, der har svært ved at finde tid til ekstra motion i hverdagen. Læs hvorfor her...

Husarbejde er også motion

Fysisk aktivitet kan typisk deles op i to kategorier: træning og småbevægelser. Begge former for motion er vigtige for din sundhed og for vægten.

Læs også: Få lyst til motion

Få pulsen op

Småbevægelserne er dem, du får, når du gør rent derhjemme, ordner have osv. Pulsen og vejrtrækning er ikke oppe at ringe, men du forbrænder flere kalorier og får langt mere sundhed, end når du sidder stille i sofaen. Kommer din puls og vejrtrækning alligevel lidt op under husarbejdet, kan du tælle det med i de berømte 30 minutters daglige motion.

Forbrænd en cola

Hvor mange kalorier du forbrænder, afhænger af, hvor meget din puls kommer op, og i hvor lang tid, du er i gang. En halv times hus- eller havearbejde forbrænder typisk et sted mellem 100-200 kalorier. Til sammenligning er der lidt over 200 kalorier i en halv liter cola med sukker og ca. 600 kalorier i 100 g lys chokolade.

Du kan dog ikke helt nøjes med husarbejde for at efterleve minimums- anbefalingerne for fysisk aktivitet pr uge. Du skal som minimum også være fysisk aktiv og have pulsen godt op i 20 minutter et par gange om ugen.   

Læs også: Motion behøver ikke at være hårdt, for at virke

Læs mere om