Gå til hovedindhold

I stedet for at løbe kan du...

Dame der elsker at løbe
Føler du også, at du burde løbe, men orker det ikke rigtig? Eller kan du ikke, fordi knæene ikke vil? Her får du 3 gode alternativer, som også kan hjælpe dig med at få sunde, stærke knogler og komme i bedre humør.

3 alternativer til at løbe 

 

Tage trapperne
Hvis du ikke gider løbe, så lov dig selv at tage trapperne i stedet for elevatoren fra i dag af. 
5-10 minutter på trapper er bedre end ingenting, og vil du bruge trapperne til at komme i form, så sæt ca. 20 minutter af tre-fire gange om ugen. Op med pulsen. 
Alle former for kredsløbstræning, også kondicykel eller 20 minutter i svømmebassin, er effektivt, men at tage trapperne er det nemmeste, fordi det kan blive en del af de daglige rutiner.
 
 
Komme ud i naturen
Løb bliver ofte kaldt for en naturlig lykkepille, men det er mindst lige så effektivt at gå, fastslår læge Jerk W. Langer, især hvis du spadserer i naturen. Han henviser til en række nye forsøg, som peger på, at en times gåtur løfter humøret og forebygger depression hos forsøgspersoner. Man delte testpersonerne i to grupper: Den ene gruppe gik deres daglige tur i grønne omgivelser i den nærliggende park, mens den anden gruppe spadserede rundt i byen. Begge grupper demonstrerede tegn på humørløft, men det positive resultat var dog højrere hos den gruppe, der kombinerede gang med naturoplevelser.
Tip: Gå en tur omkring frokosttid i dagslys, så får du ekstra god effekt.
 
Lave squats
Lav tre sæt a 10 squats hjemme på stuegulvet i stedet for at løbe en tur, så har du styrket dine knogler og forebygget knogleskørhed. 
Squats og anden styrketræning virker ved at øge presset på skelettet, så kroppens produktion af osteofytter (knogleceller) øges. Du kan også sjippe. 
Sjipning udsætter ligesom løb kroppen for såkaldte mikrovibrationer, og det er dem, der får skelettet til at stive sig af og blive stærkere, så du undgår osteoporose (knogleskørhed). 5 minutters sjipning svarer til en løbetur på 2-3 kilometer.