Gå til hovedindhold

Løb med ro i maven

Foto: Pantherstock
Løb er ideelt, hvis du vil holde dig i form og smide nogle kilo. Men løbelysten kan godt ophøre, hvis man tit oplever at skulle på toilettet, når man er undervejs. Læge Jerk W. Langer giver her nogle gode råd til at undgå dén situation.

Jeg har den udfordring, at jeg pludselig skal på toilettet, når jeg løber. Det er ved at være lidt træls. Har du et godt råd til, hvad jeg kan gøre? Det er et problem, når jeg løber et sted uden offentlige toiletter.

Benny

Kære Benny

Mange løbere kender fornemmelsen at være godt undervejs for så pludselig at mærke maven slå knuder. Løbere er mere udsatte for maveproblemer end blandt andet cyklister og svømmere, men vi ved ikke hvorfor. Der kan være mange årsager til løbermave, så du må prøve dig frem med disse råd:

• Vigtigst: Kom på toilettet inden turens start. Drik gerne kaffe nogle timer før løbet for at få gang i maven.

• Spis senest tre timer før løbet. Test, hvad din mave klarer bedst: Havregrød, cornflakes, pasta eller noget helt fjerde. Undgå sværere fordøjelige fødevarer som druer, fuldkorn og så videre, der kan give maveaktivitet under løbet.

• Mærker du luften presse sig på, skal du endelig komme af med den. Vis dog hensyn til folk omkring dig.

• Energibarer med sukkererstatninger som sorbitol og mannitol kan danne luft i maven.

• Dehydrering øger faren for mavesmerter, så det bør undgås. Eksperimentér aldrig med en ny sportsdrik, energigel eller energibar under en konkurrence. Test dem altid først under træning.

• Hold dig helst til vand på distancer under 20-25 kilometer.

• Måske tåler du ikke mejeriprodukter. Hold dig fra dem 24-48 timer før løbet. Hjælper det, har du fundet årsagen. Ellers overvej, om andet i kosten kan være årsagen, og foretag en tilsvarende test.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs mere om