Gå til hovedindhold

Motion lige så godt som piller

Hvad er virkningen af motion sammenlignet med medicin ved alvorlige lidelser? Kan de to ting overhovedet sammenlignes? Få svarene her.

Hvad er virkningen af motion sammenlignet med medicin ved alvorlige lidelser? Kan de to ting overhovedet sammenlignes? Få svarene her.

Motion er sundt, men hvor sundt? Forskere fra Harvard og Stanford er nået frem til det sensationelle resultat, at virkningen af motion er på niveau med behandling med lægemidler for alvorlige lidelser som hjerte-kar-sygdom, hjerneblødning og truende diabetes, som alle findes øverst på listen over hyppige dødsårsager i den vestlige verden. I visse tilfælde, som f.eks. heling af hjernen efter en hjerneblødning, var motion tilmed bedre end medicin.

Motion er altså, konstaterer forskerne, et alternativ, som bør overvejes frem for medicin. Men det handler ikke om enten-eller. Kombinationen af fysisk aktivitet og medicinering kan være endnu mere effektiv. For mindst 35 lægemidler er det muligt at sænke dosis, hvis man er fysisk aktiv, og listen over sygdomme, hvor risikoen nedsættes, hvis man motionerer regelmæssigt, bliver længere år for år. Hvor stor skal dosis så være? Det korte svar er, at 30 minutters rask gang om dagen er nok! Har du ikke tid, er fem dage om ugen tilstrækkeligt. Men du skal som det mindste blive lettere forpustet, men du behøver ikke at løbe.

Læs også: Sådan finder du lysten til motion

Det gør motion for dig

• Forlænger dit liv med flere år.
• Forbedrer din livskvalitet.
• Forbedrer hukommelse og koncentrationsevne.
• Nedsætter risikoen for depression og angst.
• Beskytter effektivt mod folkesygdomme som hjertekar- sygdomme, hjerneblødning, type 2-diabetes, knogleskørhed og demens.
• Nedsætter risikoen for flere almindelige kræftformer, bl.a. bryst- og tyktarmskræft.

Læs også: Er kost eller motion vigtigst for et vægttab?