Gå til hovedindhold

Nemme tips til motion i juledagene

Foto: Pantherstock
Det kan være svært at nå motionen i de travle juledage. Men det er ikke umuligt at få sig rørt midt i juletravlheden. Her får du nogle gode tips.

Følgende er skrevet af Jerk W. Langer, som hver uge i Ude og Hjemme giver gode råd om sundhed:

Ingen af os vist er i tvivl om, at vi spiser og drikker mere end ellers i juledagene samt ser en masse fjernsyn, og der er derfor også mange gode grunde til røre sig lidt mere.

Fordøjelsen fremmes, så du slipper for ellers trofaste følgesvende som mavepine, sure opstød og forstoppelse. Også julehumøret får yderligere en tak op, for under bevægelse danner hjernen masser af humørstoffer.

Endnu en gevinst er, at blodtrykket presses ned, og det er tiltrængt, da julemaden indeholder masser af salt. Efter blot få dage med julefråds og inaktivitet kan vi måle begyndende skader i blodprøver samt på scanninger af maven direkte se, hvordan fedtet begynder at hobe sig op mellem organerne.

På den anden side behøver du ikke ødelægge julestemningen ved at drøne i fitnesscenter i tide og utide – medmindre du har lyst, selvfølgelig.

Koncentrér dig om den lette til moderate fysiske aktivitet, som er utrolig vigtig i denne tid.

Her er nogle nemme tips til motion i juledagene

● Smugl bevægelse ind, hver gang du kan, hele dagen og hver dag. Spørg dig selv: Kan jeg gøre det her lidt mere besværligt? Det kan for eksempel være at parkere længere væk fra supermarkedet.

● Gå en tur sammen, gerne både før og efter I sætter jer til bordet. Afhængig af selskabets sammensætning kan I udfordre hinanden med sjove balanceøvelser, lege fangeleg eller bare nyde turen.

● Hold dig i gang med praktiske gøremål, når hjemmet skal gøres klar til julen. Hæng pynt op, få ordnet de småting, der har ventet for længe, kom i bund med vasketøjskurven, støv bogreolerne af, ja brug fantasien. Og sørg for en ordentlig omgang oprydning, før du skal have julegæster.

● Når gæsterne er gået igen, er den efterfølgende oprydning og rengøring strålende træning. At bruge et par timer på at vaske gulve, støvsuge, banke tæpper og komme i bund med vasketøjet forbrænder i størrelsesordenen 450 kalorier.

● Juleshop først på dagen, før de andre får øjne, så du slipper for stress og lange køer. Tag ordentlige sko på og gå til undervejs.

● Stå oprejst, mens du pakker julegaverne ind. Stå også oprejst sammen med gæsterne før en julefrokost i stedet for at sidde ned fra begyndelsen.

Læs mere om