Gå til hovedindhold

Sådan finder du lysten til motion

Det er langt fra alle, der finder stor glæde i at motionere. Se her, hvordan du kan opbygge en lyst til motion.

Sådan finder du lysten til motion

Vægttab hænger naturligvis sammen med din kost, men motion er også en ret så afgørende faktor. Og typisk er trangen til mad desværre en del større end trangen til motion! Men hvordan skaber man så lysten til at motionere, hvis den ikke lige er der naturligt?
 

Motion er dejligt!

Motionsekspert Marina Aagard mener, at det først og fremmest handler om at gøre det til en vane at ’bilde sig selv ind’, at motion i sig selv er dejligt – og ikke bare et nødvendigt onde for at tabe sig.

- Vær klar over, at motivation og vaneændring ikke nødvendigvis opstår automatisk. Du skal hjælpe din motivation på vej, og du skal give vanen og motionsglæden tid til at sætte sig fast. Mind dig selv om, at du ikke motionerer for at tabe dig, men fordi det er dejligt, og din krop faktisk får det utroligt meget bedre af det. Giv tid og brug positive strategier, siger hun til dr.dk.

Prøv forskellige motionsformer

Måske har den manglende motionslyst også noget at gøre med, at du endnu ikke har fundet frem til den form for motion, der lige netop passer til dit temperament, påpeger Marina Aagaard.

- Prøv andre motionsformer eller andre typer holdtræning. Eksperimentér meget og gerne sammen med dine venner. Prøv noget helt nyt i fællesskab, da alt tyder på, at du motiveres af varierede oplevelser. Skab din egen event, eller meld dig ind i en løbeklub, hvor de laver målsætninger og løbeprogrammer, som varierer og gør det sjovt at løbe, foreslår hun.

 

Læs mere om