Gå til hovedindhold

Sådan kommer du i gang med motion

Det er vigtigt, at du starter stille og roligt op med motionen, hvis du ikke er vant til at træne. Her er nogle gode råd, så du kommer godt i gang:

Det er vigtigt, at du starter stille og roligt op med motionen, hvis du ikke er vant til at træne.

Her er nogle gode råd, så du kommer godt i gang med træningen: 

• Lidt er bedre end ingenting
Har du aldrig været vant til at gå ture, er det et glimrende sted at starte. 
    Begynd med en rask gåtur på 20-30 minutter hver aften. 
    Efter startperioden kan du hver aften gå lidt længere, end du gjorde dagen før. 
    Og når du har gjort dette i et par uger, er du klar til at gå videre med lidt hårdere træning.

• Planlægning
Ligegyldig hvilken type motion du dyrker, er det vigtigt, at du sætter dig konkrete og opnåelige mål - ellers vil din træningsmotivation ikke holde ret længe. 
    Spørg derfor dig selv, hvad du vil opnå med din træning og læg en plan efter det.

• Mål og delmål
Når du begynder at træne, er det en rigtig god idé først at finde ud af, hvad du kan. 
    Hvis du f.eks. kan løbe to kilometer på 15 minutter, har du noget, du kan måle dig med senere.

• Hold motivationen oppe
For at motivere dig selv bør du hver uge skrive succeserne ned. 
    Lav et skema, så du kan holde styr på din fremgang. 
    Kombiner gerne din træning med mindre krævende motionstyper som f.eks. gåture eller cykelture. Variationen er både vigtig for at undgå skader og for at bevare motivationen.
 

Læs mere om