Gå til hovedindhold

Stor guide: Find din yndlingsmotion - indendørs

Der er mange muligheder for at finde den type træning, der passer til lige præcis dig. Prøv dem af og find din favorit! Her er nogle bud på indendørs motion.

Der er mange muligheder for at finde den type træning, der passer til lige præcis dig. Prøv dem af og find din favorit!

Her er nogle bud på indendørs motion. I næste uge følger mine bud på udendørs motion.

Roning

Roning er en skånsom, men effektiv form for kredsløbsmotion, der træner hele kroppen. Ved roning udnytter du flere forskellige muskelgrupper, og ved at presse kroppen og bruge den rigtige teknik får du brugt muskler i ben, hofter, og balder. Alle overkroppens muskler er  i sving, når du trækker.

Reformertræning

Josef Pilates, der har lagt navn til de populære pilatesøvelser, udviklede systemet med en række redskaber. Et af dem hedder en reformer. Træningen foregår i specialdesignet reformerudstyr og med en instruktør. Det er især gavnligt for dig, der har små-skader og så er det virkelig effektiv træning. 

Dans

Uanset om du er til tango, salsa eller den populære zumba, er dans fantastisk motion for hele kroppen. Det afhænger selvfølgelig af stilarten, hvilke muskler du får trænet, men fælles for de fleste typer dans er, at hele kroppen bliver aktiveret.

Styrketræning

De fleste kvinder mangler styrke. Det kræver god form at sidde i mange timer, og det kræver selvfølgelig styrke at løfte og bære i det daglige. For mange er styrketræning kedeligt og noget, man helst vil være fri for at skulle beskæftige sig med. Men det er ikke til at komme udenom, at styrketræning er effektivt, ikke bare når vi taler om at blive stærk, men også i forbindelse med vægttab.

Kroppen bliver hurtigt flottere af at styrketræne korrekt. Der er forskellige måder at styrketræne på, for ekempel fitness, cirkeltræning, crossfit og BodyPump.

Pilates og EFFEKT-træning

Pilates er en kombination af styrketræning og strækøvelser, som koordineres med vejrtrækningen. Pilates træner især den dybe muskulatur, også kaldet muskelkorsettet, og derved styrkes og stabiliseres bækken, ryg, skuldre og nakke. Samtidig forbedrer pilates også kropsholdningen og øger kroppens stabilitet og fleksibilitet. 

EFFEKT er et træningssystem på lige fod med pilates og yoga. EFFEKT er funktionelle og holdningskorrigerende øvelser, der laves i takt til vejrtrækningen – og så er det uden redskaber. Du kan dyrke EFFEKT og pilates i mange gymnastik- og idrætsforeninger og i for eksempel Fitness World og fitness.dk.

TIP:

Fitnesscentre og foreninger tilbyder gratis prøvetræning. Benyt dig af det og afprøv en masse forskellige træningsformer.