Gå til hovedindhold

Presset på tid? Her er en motionsform, vi alle kan finde tid til

Motion behøver ikke foregå i et fitnesscenter, på lange løbestrækninger og det behøver heller ikke tage lang tid. Det er nemlig lige så effektivt at få pulsen op i kort tid flere gange om dagen. Her får du 8 gode råd til, hvordan du gør

Har du båret 6 tunge indkøbsposer op ad trapperne? Eller løbet de sidste 100 meter for at nå toget på perronen? Så har du (måske uden at vide det) motioneret efter et helt nyt træningsbegreb kaldet HIIPA-træning (high intensity incidental physical activity). Det skriver videnskab.dk

Et studie, som er publiceret i British Journal of Sports Medicine, viser, at der er sundhedsmæssige fordele ved denne type dagligdagsaktiviteter, der får pulsen i vejret, og som får os til at puste og stønne - også selv om vi kun gør det i 30-sekunders spurtintervaller i løbet af dagen.

Flad mave på kun 6 uger - her får du 5 gode øvelser der hjælper dig godt på vej

Alle kan være med

Flere aktiviteter, der får pulsen op, lagt ind i de daglige rutiner - om det så er i form af en grundig støvsugning eller ved at gå i rask tempo, når vi alligevel skal ud og købe en sandwich til frokost - kan være afgørende for, at vi alle kan nå at få en god omgang motion hver dag.

Og det gælder også for personer, som er overvægtige eller ude af form, viser studiet, som professor MSO Andreas Holtermann, der arbejder ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i København, er medforfatter på.

Højintens træning forbedrer konditionen hurtigt

Blandt det store udvalg af forskellige motionsformer, ser vi konsekvent, at enhver form for høj intensitetstræning, uanset antallet af repetitioner, forbedrer kredsløbskonditionen og booster fitnessniveauet rigtig hurtigt.

Det er, fordi vi med korte og anstrengende sessioner instruerer kroppen i at tilpasse sig (med andre ord til at blive mere fit), så vi bedre kan møde livets fysiske krav (eller næste omgang intervaltræning).

Det samme princip gør sig gældende ved dagligdagens fysiske aktivitet.

Selv ganske korte 20 sekunders-sessioner, som at løbe op og ned ad trapperne (60 trin), 3 gange om dagen, 3 dage om ugen over 6 uger kan give en positiv effekt.

HIIPA: 8 gode råd til dagligdags hurtig-træning

Men heldigvis er der en masse gratis og lettilgængelige måder, vi kan lægge ind motion og fysisk aktivitet ind i hverdagen:

  1. Udskift korte køreture med raske gåture eller hop på cyklen
  2. Tag trappen i et hurtigt tempo i stedet for elevatoren
  3. Parker bilen et stykke vej fra indkøbscentret eller så langt væk på parkeringspladsen som muligt, og bær alle indkøbsposerne hen til bilen
  4. Gå rigtigt til 3 eller 4 gange, når du er ude at gå, ved at gå 100-200 meter i rask tempo, indtil du kan mærke, at hjertefrekvensen stiger, og du bliver forpustet.
  5. Benyt dig af rask gang, cirka 130-140 trin per minut
  6. Find et sted, du kan gå op ad bakke
  7. Tag hunden med i en hundeskov eller lignende, og løb i let trav ved siden af vovsen i 30 til 90 sekunder

Dagligdagsaktiviteter i et højere tempo gør det lettere for os at få de anbefalede 30 minutters fysisk aktivitet om dagen.

Det kan også forbedre konditionen samt få anstrengende fysiske aktiviteter til at føles lidt lettere, for dem som er i dårligst form.

Læs flere artikler på videnskab.dk

 

Læs mere om