Gå til hovedindhold

Så lidt behøver du at træne for at forlænge livet

Tager du trappen i stedet for elevatoren, eller går du et par stoppesteder i stedet for at køre? Fortsæt med det! Ny forskning viser nemlig, at lidt motion i hverdagen kan have betydelig gavnlig effekt på helbredet.
Det har længe været en kendt sag, at fysisk aktivitet har en positiv virkning på vores helbred og kan mindske risikoen for blandt andet hjerte- og karsygdomme. Men der er mange forskellige anbefalinger med hensyn til, hvordan vi bør røre os i hverdagen, skriver det svenske sundhedssite MåBra. Nogle satser på at gå 10.000 skridt om dagen, mens andre sværger til nogle effektive timer i fitnesscentret.

Ny forskning, der er blevet offentliggjort i Journal of the American Heart Association viser, at man ved at anstrenge sig kortvarigt fysisk flere gange om dagen kan mindske risikoen for forskellige sygdomme og forlænge livet.

– I 30 år har retningslinjerne været, at moderat til intensiv fysisk aktivitet kan give helbredsfordele, men kun hvis aktiviteten strækker sig over ti minutter eller mere, siger William E. Kraus fra The Duke University School of Medicine. De nye studier peger dog på, at selv kortere perioder med moderat til intensiv fysisk aktivitet, f.eks. i form af almindelig motion i hverdagen, har en positiv indvirkning på helbredet.

En time om dagen gør underværker

Grunden til det er, at man akkumulerer alle de minutter, hvor man har anstrengt sig fysisk i dagens løb.

Moderat fysisk anstrengelse defineredes i studiet som at gå en tur i så hurtigt tempo, at det er svært at føre en samtale undervejs, mens intensiv anstrengelse defineredes som at jogge.

Sammen med forskere fra The National Cancer Institute analyserede William E. Kraus data fra 4840 personer, som var over 40 år. Ifølge studiet havde de personer, der fik mindre end 20 minutters daglig motion, moderat eller intensiv, størst risiko for at dø for tidligt. Men de, som fik en times fysisk aktivitet om dagen, nedsatte deres risiko med hele 57 procent. De, der fik mindst 100 minutters moderat til intensiv fysisk aktivitet om dagen, nedsatte deres risiko for at dø for tidligt med 76 procent. 

Forskningsresultatet indeholdt altså gode nyheder for dem, som ikke har tid til at besøge fitnesscentret hver dag og i stedet udnytter de muligheder, der er for at få motion i hverdagen.

Kilde: Futurity.