Gå til hovedindhold

Sådan får du en flad mave

Træning af maven, kan virke som den mest oplagte metode til at få flad mave, men maveøvelser alene giver dig ikke det bedste resultat. Få her træningstip fra kropsekspert Hanna Tómasdóttir.

Sådan får du den ønskede flade mave

Er du træt at de ekstra buler på maven, og drømmer dig til flad mave? Det kan være svært at vurdere hvilken metode, der giver det bedste resultat. Træning af maven, kan virke som den mest oplagte metode til at få flad mave, men maveøvelser alene, giver dig ikke det bedste resultat. 

Læs også: Få flad mave ved at spise disse 5 madvarer

80/20 balance mellem sundt og usundt

Den flade mave er afhængig af rigtig mange forhold, som f.eks. hvor meget fedtvæv og muskelmasse, man har samt hvordan ens øvrige træning er opbygget. Stress og manglende søvn kan også spille en rolle, og ikke mindst har sunde kost- og drikkevaner bestemt også en stor betydning.

-Så ud over træningen gælder det altså om at få styr på de øvrige faktorer, for at opnå den ønskede flade mave. Personligt lever jeg efter 80-20-tanken, hvor jeg lever sundt 80 pct. af tiden, og så får lov til at »synde« for resten! Lyder det fra Hanna Tómasdóttir.

- Men jeg mener bestemt, at maveøvelser bør være en del af din helhedsorienterede træning, som gerne må indeholde styrketræning, konditionstræning, samt træning for balance og bevægelighed, tilføjer Hanna Tómasdóttir.

Læs også: Sådan får du en stærk og flad mave

Træn 20-30min. ad gangen 

Orker du ikke at træne 1 time - fem gange om ugen, for at få den flade mave, så fortvivl ikke. Du kan nemlig sagtens nøjes med at træne i 20-30 minutter ad gangen.  

- Du behøver ikke at træne det hele på én og samme gang, og selv om det ikke lyder af meget, kan du sagtens nøjes med at træne i 20-30 minutter ad gangen, 3 gange om ugen. Lav f.eks. konditionstræning (crossfitmaskine, løb, stepmaskine, hård cykling) i 10 minutter, hvorefter du laver lidt ryg-og maveøvelser f.eks. ved hjælp af en træningsbold, hula-hopper i 2 minutter og så afslutter seancen med balanceøvelser og lette strækøvelser, forklarer Hanna Tómasdóttir.

- En helt flad mave kan være svær at opnå, min mave er heller ikke flad, og du skal måske gøre op med dig selv, om det er vigtigt, at maven er helt flad, eller om du snarere går efter de sundhedsfremmende effekter ved den regelmæssige træning, afslutter Hanna Tómasdóttir.