Gå til hovedindhold

Sådan skal du ikke træne, hvis du vil tabe dig

Den sult, du føler efter konditionstræning, kan ofte skabe overskud på kaloriebalancen, efter du har spist. Der er ganske enkelt en risiko for, at du spiser mere, end du behøver, når du har trænet, da den type træning gør dig sulten.

Mange tror, at det er godt at dyrke konditionstræning, hvis man vil tabe sig, da det er her, man forbrænder flest kalorier, men det er ikke tilfældet, skriver MåBra i en artikel. 

Lisbeth Wikström-Frisén, som har skrevet bogen ‘Kvinnor och träning’, mener, at det er mindst lige så vigtigt at styrketræne.

Det er der to grunde til:

1. Konditionstræning er den form for træning, der forbrænder flest kalorier under selv træningen, hvilket er godt – men det gør dig også sulten. Kroppen vil nemlig kompensere for den energi, du har brugt. Det betyder, at hvis du begynder at træne og forbruger flere kalorier end sædvanligt, vil kroppen også sørge for at få flere kalorier indenbords. Men hvis du vil tabe dig, skal du jo spise mindre – og det er det, der er problemet. Nogle har nemlig en tendens til at spise for meget. Det betyder, at de tager på eller i hvert fald ikke har held til at tabe sig. I bogen ‘Kvinnor och träning’ drager forfatteren den konklusion, at det er svært at tabe sig kun ved at dyrke konditionstræning.

2. Styrketræning er derimod en god træningsform for dig, der vil tabe dig, skriver hun i bogen. En øget muskelmasse giver nemlig en øget forbrænding, hvilket betyder, at din krop hele tiden forbrænder flere kalorier. Styrketræning giver også en øget efterforbrænding. Det betyder, at du forbrænder flere kalorier end normalt i mange timer efter træning. Og da du ikke forbrænder lige så meget under selve træningen som ved konditionstræning, slipper du måske for den ‘akutte’ sult lige efter træningen, men det er naturligvis individuelt.

Studier viser, at der findes en anden fælde, når det gælder træning. Hvis man træner hårdt, kan man blive mindre aktiv i hverdagen, hvilket betyder, at det totale energiforbrug måske ender på samme niveau som hos en person, der ikke træner, men bevæger sig meget i hverdagen. Hvis du så tillader dig at fylde lidt ekstra indenbords, fordi du har været til træning, er der en risiko for, at du går i plus, når det gælder kalorieindtag...