Gå til hovedindhold

Træning, der holder dig ung

Vi ved, at motion er gavnlig, og at vi holder os mere raske livet igennem, hvis vi motionerer. Men er det også muligt at holde kroppen ung ved at træne? Ja, og vi ved, hvordan du skal træne.

En af grundene til, at vi dyrker motion, er, at vi vil holde os unge og friske. Vi vil gerne have, at vores krop er i god stand så længe som muligt, og at vi er raske, også når vi bliver ældre. Vi har længe vidst, at al slags motion er gavnlig, og at det er bedre at røre sig end at lade være, uanset hvordan man træner. Men hvis du ønsker at give din krop de bedste betingelser for at opnå et langt liv, hvilken form for motion er så bedst?

Et tysk studie, som er blevet offentliggjort i European Heart Journal, har fokuseret på netop dette spørgsmål. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra. Forskerne har sammenlignet forskellige træningsformer og kigget på, hvordan de påvirker telomererne i kroppen. Og hvad er så telomerer? Jo, det er den yderste del af vores kromosomer. For hver celledeling forkortes vores telomerer, og det er det, der bevirker, at cellerne bliver gamle og til slut dør. For at holde os unge må vi forlænge og øge aktiviteten i telomererne, og her har motion en betydning.

Den bedste træningsform for telomerer

Forskerne lod en gruppe træne udholdelsestræning i form af løb. En anden gruppe trænede højintensive intervaller, en tredje gruppe trænede ren styrketræning, og en kontrolgruppe trænede slet ikke.

Forsøgspersonerne var unge og raske og skulle træne tre gange om ugen i 45 minutter ad gangen i seks måneder. Efter forsøget undersøgte man telomererne og fandt, at den gruppe, der løbetrænede og den gruppe, der havde trænet højintensive intervaller, havde fået betydeligt længere telemerer. Det havde styrketræningsgruppen ikke fået.
– Ud fra et evolutionært perspektiv kan man jo forestille sig, at udholdenhed og højintensive intervaller minder mest om det liv, som vi gennem vandringer og flugtadfærd har tilpasset os, siger Christian Werner, der er forsker ved Saarlands Universitet.

Da vi gennem lang tid har udviklet os hen imod at kunne klare netop den form for belastning, responderer kroppen også bedst på det. På celleniveau mener forskerne bag studiet, at grunden til, at konditionstræning er bedre end styrketræning, er, at højintensiv konditionstræning påvirker indholdet af kvælstofsdioxid i blodet. Kvælstofsdioxid er en fri radikal, som man ved har en negativ indflydelse på blodkarrene og sandsynligvis også på telomererne. Det er ganske enkelt bedst at tage løbeskoene på og trodse vinteren – hvis man vil have et langt liv.

Læs mere om