Gå til hovedindhold

10 hårdnakkede myter om træning – vi ser på dem!

Den, der træner hårdt, får store muskler – og den, som ikke sveder, træner ikke hårdt nok. Eller hvordan er det nu? Her afslører MåBra’s motionsekspert Sofia Åhman de myter om træning, som man oftest hører.

Der findes mange opfattelser af, hvordan man skal træne for at opnå resultater, skriver det svenske sundhedssite MåBra. Det kan f.eks. være, at man skal træne før morgenmaden eller træne lavintensivt for at forbrænde fedt. Og selvfølgelig kan det godt være tilfældet, at nogle opnår et bedre resultat af at træne på en bestemt måde, mens andre foretrækker noget helt andet. Vi har fået hjælp af MåBra’s motionsekspert Sofia Åhman til at besvare disse spørgsmål. Hvad er egentlig myte, og hvad er sandhed?

Man klarer sig længe med en god grundkondition

– Nja. Selvfølgelig er det godt at have et godt udgangspunkt for sin træning, men kondition er desværre let forgængeligt. Allerede efter en uge eller to vil du kunne mærke forskel på, hvad du kan klare. Men efter en kort pause er det nemt at genfinde formen. Hvis du derimod holder op med at træne i en længere periode, vil det tage længere tid at finde tilbage til den gamle form. Da er nemlig den kapacitet, som har med hjerte, lunger og blodcirkulation at gøre, påvirket.

Lavintensiv træning forbrænder mere fedt end højintensiv

– Både ja og nej. Lavintensiv træning forbrænder en lidt større mængde fedt under selve træningen, men ved højintensiv træning får du en højere efterforbrænding, så det plejer at jævne sig ud efter et døgn. Desuden giver højintensiv træning en større effekt på kortere tid. På den tid, som det tager at tilbagelægge to femkilometersrunder, når du jo kun at tilbagelægge en meget kortere strækning, hvis du går. Egentligt er det mest interessante ikke, hvor meget fedt, vi forbrænder, men hvor mange kalorier vi bruger. Jo kortere tid du træner, desto hårdere må du træne for at kunne forbrænde lige så meget som ved længerevarende træning. Det allerbedste er at træne hårdt og længe.

Man bliver muskuløs af styrketræning

– Nej, det er ikke rigtigt. Det er ofte genetik, der afgør, hvordan musklerne ser ud på det enkelte menneske. Nogle får hurtigt store muskler, mens det for andre går langsommere. Men jo mere du træner, des større og stærkere bliver de selvfølgelig. Men det tager år, før musklerne bliver rigtigt store. Musklerne er desuden med at give forbrændingen et løft.

Hvis du ikke sveder, har du ikke trænet tilstrækkeligt hårdt

– Nej. Mængden af sved behøver ikke nødvendigvis have noget at gøre med, hvor hårdt du træner. Der er andre faktorer, der spiller ind. Det er blandt andet genetisk bestemt, hvor meget du sveder. Desuden har tøjet og omgivelsernes temperatur også en betydning. Men veltrænede mennesker har en tendens til at svede mere end andre. Det er, fordi de har optrænet deres ‘afkølingssystem’.

Man bør spise lige efter træning

– Det betyder ikke så meget. Selvfølgelig kan du spise lige efter træning, men du kan lige så godt vente, til du er kommet hjem fra træning – i hvert fald, hvis du er almindelig motionist. Det vigtigste er, at du får noget i dig. Skal du træne flere gange på samme dag, kan det dog være godt at fylde energidepoterne op så hurtigt som muligt.

At strække ud kan forebygge ømhed

– Nej, der findes intet belæg for det. Men stræk kan bidrage til, at du bliver mere smidig, og det er jo i enhver henseende kun godt. Desuden føles det dejligt efter træning.

Træning er gavnlig, hvis du vil tabe dig

– Selvfølgelig forbrænder du kalorier, men desværre ofte færre, end man tror. En halv times moderat løbetur forbrænder f.eks. 375 kalorier. Det svarer kun til et par store bananer. Så hvis du vil tabe dig, må du først og fremmest se på din kost. Men træning er et virkeligt godt hjælpemiddel, som desuden hjælper med at forme kroppen.

Man må være smidig for at træne yoga

– Nej, meningen med yoga er jo netop, at man skal blive mere smidig. Tænk på, at der findes masser af forskellige slags yoga på mange niveauer. Hvis du begynder i det små, vil det ikke være et problem, at du er stiv i kroppen.

Man kan selv bestemme, hvor man vil forbrænde fedt

– Nej, det kan man ikke. Det er f.eks. ikke muligt at træne fedtet på maven eller mormorarmene væk. Men du kan styrke musklerne på forskellige måder, hvilket kan give mere fast hud og en følelse af mindre fedt. Den allerbedste måde at øge sin totale forbrænding på er at træne både kondition og styrke.

Ømhed er tegn på, at man har trænet hårdt

– Nej, ømhed betyder, at man har gjort noget, som kroppen og musklerne ikke er vant til. Det kan være nye øvelser, som gør, at du bruger musklerne på en ny måde. Det er derfor, vi har brug for variation i træningen, så kroppen ikke når at blive alt for vant til bestemte bevægelser, for så bliver træningen ikke lige så effektiv. 

Læs mere om