Gå til hovedindhold

Balancetræning gør en forskel

Et fransk studie viste, at balancetræning gør en stor forskel, da det både kan forebygge faldtraumer og forbedre de fysiske funktioner.

Et fransk studie viste, at balancetræning gør en stor forskel, da det både kan forebygge faldtraumer og forbedre de fysiske funktioner.

Deltagerne, 706 kvinder mellem 75-85 år, blev opdelt i en træningsgruppe og kontrolgruppe. Træningsgruppen trænede balancetræning på holdbasis i en time om ugen og supplerede med individuelt tilrettelagte hjemmeøvelser.

Læs også: Lidt træning er nok - ingen grund til at overdrive

Træningen indeholdt bl.a.:

1. Øvelser fra siddende til stående. Prøv at øve dig i at rejse dig op fra en stol uden at støtte dig til noget, og sæt dig igen.

2. Baglæns gang. Balancen bliver udfordret ved at gå baglæns. Prøv f.eks. at gå baglæns i vante omgivelser gerne med let støtte til at starte med. Det kan være rundt om køkkenbordet eller langs en væg, hvis du har brug for lidt sikkerhed.

3. Knæbøjninger. Kan enten laves fritstående, hvis du ikke har brug for støtte, eller med køkkenbordet som støtte. Stå med hoftebreddes afstand mellem benene, og bøj ned i begge knæ og stræk dem igen.

Læs også: Sådan kommer du hurtigt i form
 

Læs mere om