Gå til hovedindhold

BH-dellen – sådan slipper du af med den

Dellen, der buler ud over BH-kanten, er til stor irritation for mange kvinder. Men du kan heldigvis spise og træne BH-dellen væk. Læs med her!

En BH med den rigtige omkreds er den lette ’løsning’ på problemet. Men hvis du har en drøm om at komme helt af med BH-dellen og få en flottere figur, skal der andre ting til.

Når BH-dellen dukker op, skyldes det ofte en meget svingende vægt, der har gjort strukturen i bindevævet/musklen ”træt”, så huden har svært ved at ”vågne” igen – den skal altså have hjælp til at strække sig sammen igen, så BH-dellen forsvinder.

Sådan kommer du BH-dellen til livs

Fedtlaget på øvre ryg, er normalt et tegn på, at din fedtprocent generelt er for høj på hele kroppen. Derfor skal der en kulhydratfattig kost til samt en fedtforbrændende træning, hvis du vil mindske ophobningen af fedt ved BH-dellen.      

BH-dellen – sådan skal du spise
Ifølge BioSignature-teorien, er det især dit indtag af kulhydrater, du skal være opmærksom på. For meget fedt ved skulderbladene, kan nemlig skyldes, at du ikke kan tåle alle de kulhydrater, du spiser. Kort sagt: Jo mere fedt i BH-dellen, jo laverer tolerance. Du skal derfor skære mærkbart ned på kulhydratholdige madvarer. Som hjælp til det, er LCHF Kuren, som er en sund kostomlægning, et godt valg. Fordelene ved at spise efter LCHF principperne er, at du vil få et stabilt blodsukker uden store udsving, så trangen til søde sager holder sig væk. 

Hvis du vil af med BH-dellen, er det også vigtigt, at du spiser dig til en bedre forbrænding, da nogle fødevarer har skjulte egenskaber, der kan skubbe lidt til dit stofskifte og dermed hjælpe dig i kampen med kiloene.

Læs også: 5 tips til at sætte skub i forbrændingen

BH-dellen – sådan skal du træne
En fedtforbrændende træning, hvor overkroppen er i centrum, er nødvendig for at slippe af med BH-dellen. Motionsformer som crawl, yoga og overhead-øvelser er effektive, da alle muskler i overkroppen tages i brug.

Du skal også fokusere på, at din træning sætter fut i din forbrænding. Med alderen bliver vores forbrænding dårligere, så der skal mere og mere til for at opnå optimal forbrænding af fedtet på kroppen. Her er styrketræning et godt valg, og hvis du kombinerer styrkeøvelserne med øvelser, der får din puls godt op, vil du opleve hurtige resultater – hvis du vel at mærke også spiser fornuftigt. 

 

3 gode øvelser mod BH-dellen

● Intervaltræning på romaskine har to gevinster: Det er super effektivt til at aktivere musklerne i ryggen, samtidig med, at det øger dit stofskifte.

● Lav denne øvelse 3-4 gange om ugen: Tag en håndvægt i hver hånd, eller fx en halvliters flaske med vand i (alt efter hvor mange kilo, du kan klare), placér dine fødder i hoftebreddes afstand og med fødderne parallelle. Bøj dig fremover med ret ryg og numsen tilbage, og træk så skiftevis håndvægtene op til brystet, så overarmen ender vandret. Når den ene arm er oppe, skal den anden være lodret nede.     

● Træn BH-dellen væk med elastik: Sæt midten af en træningselastik omkring et dørhåndtag, bind evt. en knude, så elastikken ikke smutter af. Tag et elastik-håndtag i hver hånd med tommelfingrene vendt op, stil dig med parallelle fødder og i hoftebreddes afstand. Ret ryggen og træk begge arme tilbage imens du samler skulderbladene. Jo strammere elestikken er, når du står i startpositionen, jo hårdere og mere effektiv bliver øvelsen.


 
Køb træningselastikker HER >>

Læs også: Mormorarme – sådan slipper du af med dem

(Kilde: fitLiving.dk)

Artiklen indeholder affiliate links

Læs mere om