Gå til hovedindhold

Flad mave på fem minutter

God mavetræning behøver ikke være avanceret

God mavetræning behøver ikke at være et spørgsmål om at have avancerede træningsprogrammer og lave uendelig mange mavebøjninger.

Fem minutter fem gange om ugen kan gøre underværker for dit taljemål, ryggens styrke, kropsholdningen og humøret. Alt, du skal gøre, er at finde fem minutter og en træningsbold, og så er du klar.

Træningsbolde kan bl.a. købes HER >>

Sådan laver du maveøvelserne

Lav første øvelse i 20 sekunder. Hold pause i 10 sekunder. Brug pausen til at gøre dig klar til næste øvelse. Lav næste øvelse i 20 sekunder og hold igen pause i 10 sekunder, mens du skifter udgangsposition til første øvelse igen. Sådan fortsætter du i fem minutter

Træn med Youtube

Øvelse nr. 1 til en flad mave

Sid på bagdelen og placér den lille bold bag ryggen. Spænd bækkenbunden og sug maven ind.

Stræk så højre ben ud over gulvet, og før venstre arm op over hovedet. Før arm og ben retur til udgangsstillingen og gentag med modsatte arm og ben.

Fortsæt i 20 sekunder. Hold pause i 10 sekunder, mens du skifter til øvelse 2.

Skal du have nyt træningstøj? Find et stort udvalg af lækkert træningstøj til gode priser HER >>

Øvelse nr. 2 til en flad mave

Lig på ryggen med bolden imellem knæene.

Træk knæene ind over maven.

Placér hånden på bolden.

Spænd bækkenbunden og sug maven ind.

Skub så på bolden – alt, hvad du kan – uden at flytte benene.

Mens du konstant skubber på bolden, laver du samtidig mavebøjninger, hvor du runder ryggen og sænker ned til gulvet igen.

Fortsæt i 20 sekunder. Hold pause i 10 sekunder, mens du skifter til øvelse 1 igen.

Få flotte ben med disse nemme øvelser

Prøv også verdens bedste maveøvelse

Træn ryg og baller

Artiklen indeholder affiliate links.

Birgitte Nymann er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993. Hun har skrevet om motion og velvære i Ude og Hjemme siden 2011 og er desuden foredragsholder og forfatter til en række bøger.